Na českých silnicích už dnes jezdí více než 15 tisíc elektromobilů a předpovědi pro nejbližší roky slibují ještě větší nárůst a znásobení tohoto čísla. Skupina ČEZ je na tento vývoj připravena a průběžně pokračuje ve výstavbě husté a kvalitní veřejné dobíjecí infrastruktury a v rozšiřování škály elektromobilních produktů a služeb pro všechny typy zákazníků. Současně ČEZ rozšiřuje síť o ultrarychlé stanice i místa, kde je možné dobíjet více elektroaut najednou. Řidičům se tak zkracuje dobíjení a čekání na něj.

Jako na klasické benzinové pumpě! Déle se nezdrží řidiči elektromobilů čerpající energii u nových ultrarychlých stojanů ČEZ s výkony 225 nebo 300 kW. Ty vyrostly u dálnic D1, D5 a D35, kde nahradily stanice nižších výkonů. Brzy budou k dispozici i na dalších frekventovaných místech.

Nové ultrarychlé stanice umí do 10 minut dodat bezemisní energii pro dalších více než 200 kilometrů jízdy. Při čerpání energie tak elektromobilita postupně srovnává krok s auty na fosilní paliva. „Už teď má Česko jednu z nejrobustnějších a nejrychlejších dobíjecích sítí v Evropě. Na 100 elektromobilů u nás připadá 22 dobíjecích stanic, zatímco průměr v EU je 15. Podíl rychlých a ultrarychlých dobíjecích stanic je u nás 57 procent, oproti evropskému průměru devíti procent. Je to samozřejmě částečně dáno i stále nízkým podílem elektromobilů v Česku, to se ale změní a my se chceme posunout na další úroveň. Ultrarychlé stojany výrazně zkracující dobu strávenou doplňováním energie jsou jedním z řešení. Dalším jsou dobíjecí huby, kde řidiči nemusí tolik čekat, než se dobije předchozí elektromobil,“ říká místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

„Ze zákaznických dat o dobíjení vidíme, že pro tři čtvrtiny zákazníků je úspora času při dobíjení ve městě nebo na dálkové cestě zásadní přidanou hodnotou i přes vyšší cenu. Postupně tak budeme na některých lokalitách nahrazovat stávající stanice novými stojany s vyšším výkonem,“ doplňuje Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ.

Elektromobilita

Stáhněte si přílohu v PDF

Poprvé v historii ČEZ loni během jednoho roku zprovoznil více než 100 stojanů. Celkem má dobíjecí síť firmy 465 stanic, v jednu chvíli u ní může doplňovat energii až 930 aut. Vedle velkých měst výrazně posiluje čerpání na dálnicích – elektromobily se díky lepší infrastruktuře staly rovnocennou alternativou i pro dlouhé cesty. Vedle dalšího zahušťování mapy Česka a zaplňování bílých míst budou trendem roku 2022 dobíjecí huby, které umožní čerpat energii najednou šesti a více e‑autům. Takových míst už je momentálně 14. Hustá mapa bodů od Mariánských Lázní po Třinec srovnatelná s pokrytím větších řetězců klasických čerpacích stanic rostla i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF), z prostředků přidělovaných Operačním programem Doprava i z vlastních zdrojů ČEZ.

Loni řidiči v síti načerpali více než 3,5 milionu kilowatthodin bezemisní energie, letos se očekává prolomení hranice 4 mil. kWh. Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, vyhledá nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu nebo ukáže aktuální obsazenost jednotlivých stojanů. Více než 80 procent sítě ČEZ tvoří dnes dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, v budoucnu ale poroste podíl ultrarychlých stanic.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Elektromobilita.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist