Výroba osobních aut loni meziročně stoupla o 10,2 procenta na 1,218 milionu vozů. Produkce rostla navzdory přetrvávajícímu nedostatku polovodičů a dalších součástí, válce na Ukrajině a obtížím ve výrobních a logistických řetězcích. Na tuzemský trh směřovalo 87 736 vozidel, tedy o 9,7 procenta méně než v předchozím roce. Víc než 92 procent vyrobených automobilů šlo na zahraniční trhy. Export vozidel tak v meziročním srovnání zaznamenal 12procentní růst. V tiskové zprávě to ve středu sdělilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

Škoda auto zvýšila loni produkci o 1,9 procenta na 693 032 aut. Toyota zvedla výrobu o 34,9 procenta na 202 255 automobilů a nošovický výrobce Hyundai vyrobil 322 500 automobilů, což byl nárůst o 17,3 procenta.

Český automobilový průmysl podle prezidenta sdružení Martina Jahna nebyl snad nikdy v historii konfrontován s tak rozsáhlými výzvami jako v uplynulém roce. Poukázal na to, že v odvětví se i nadále projevoval celosvětový nedostatek polovodičů, obtíže v dodavatelských řetězcích a logistice, dozvuky epidemie covidu‑19 v Číně, extrémní růst cen energií, vysoká inflace i zakotvení konce prodeje vozidel s tradičními spalovacími motory či nově představený návrh emisní normy, který podle Jahna ohrožuje dostupnost vozidel i přechod na bezemisní mobilitu.

„I přes tyto obtíže se finálním výrobcům podařilo meziročně navýšit výrobu o desetinu a dosáhnout tak objemu 1,25 milionu vyrobených vozidel. Na přetrvávající volatilitu a výkyvy ve výrobě se však musíme připravit i v roce 2023. Přesto věřím, že výpadky budou spíše krátkodobého charakteru a celkově se nám bude i nadále dařit navyšovat výrobu směrem k předkrizovým hodnotám,“ uvedl Jahn. „Vzhledem k existujícímu objemu objednávek a nadále dobré poptávce po tuzemských vozidlech nejen v EU lze očekávat, že pozitivní efekt pro českou ekonomiku automobilový průmysl přinese i v roce 2023,“ dodal.

V roce 2022 bylo v Česku vyrobeno 5322 autobusů, což byl nárůst o 7,6 procenta. Ve vysokomýtském Iveco CR stoupla produkce o 9,2 procenta na 4766 autobusů. SOR Libchavy dokázal vyrobit 520 autobusů, byl to pokles o 5,8 procenta, Škoda Electric vyrobila loni 14 autobusů.

Jediný výrobce nákladních aut Tatra Trucks zvýšil výrobu o 6,7 procenta na 1347 vozidel. Z toho k tuzemskému prodeji bylo určeno 697 vozů. Produkce motocyklů značky Jawa stoupla o 56,9 procenta na 1624 vyrobených strojů.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.