Pohled na zisky českých bankovních domů by měl potvrzovat, že se jim daří držet krok s potřebami klientů. Fakt, že jde v oboru spíše o evoluci než revoluci, potvrzuje i průzkum, který jsme letos realizovali na vzorku více než tisícovky Čechů.

Nepřekvapí, že retailové bankovnictví vykazuje rychle rostoucí trend ve využívání mobilních služeb nebo plateb přes QR kódy. Na druhé straně se potvrzují další poklesy návštěv poboček nebo využívání call center.

Za posledních pět let totiž klesla důvěra v banku jako první instanci v řešení finančních otázek klienta. O třetinu méně z nich si například myslí, že banka „bude vždy tím prvním, na koho se obrátím s jakýmkoli dotazem týkajícím se mých financí“. Také stále méně zákazníků považuje banku za instituci, která „rozumí mým potřebám“ (propad z 39 na 27 procent).

Tyto závěry dobře ilustrují obecnější poznatky současného marketingu, že se lidé i se svými spotřebitelskými tématy a otázkami stále více svěřují jiným komunikačním kanálům a subjektům, než jsou samy společnosti, které jim poskytují své produkty a služby.

Proměna trhu pod vlivem technologií na straně nabídky tak pochopitelně souvisí i se změnou u poptávajících. Aktuálně nastupuje do aktivního věku generace Z, která už je od narození takříkajíc digitalizovaná. Nejsou to však jenom technologie, ale i životní styl, který podněcuje transformaci. Proto se objevily finanční služby umožňující například výhodnější směnu peněz, což se hodí třeba při cestování.

Banky sice jdou tímto směrem, postupně digitalizují a přetvářejí procesy tak, aby fungovaly vícekanálově. Nicméně stále ještě mají rezervy v nabídce a s ní spojené komunikaci s nejmladšími produktivními generacemi. Když tuto příležitost využijí, budou konkurenceschopnější vůči novým hráčům na trhu. Těmi jsou firmy z oblasti fintech, inovativní poskytovatelé platebních služeb i technologické firmy, které také přicházejí s nabídkou finančních služeb.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Chcete dostávat investiční texty do e-mailové schránky?

Přihlaste se pravidelnému odebírání investičního newsletteru Peníze HN, kde naleznete naše původní analýzy, tipy na dobré čtení nebo glosy analytiků.

newsletter Peníze