Společnost PwC Česká republika se v letošním roce stala titulárním partnerem soutěže Firma roku. Nejen o tom, co ji k tomu vedlo a jak může pomoci malým a středním podnikům, mluvil v rozhovoru Jiří Moser, řídící partner PwC Česká republika.

Letos jste se stali titulárním partnerem soutěže Firma roku. Co bylo hlavním důvodem? 

S touto soutěží spolupracujeme již několik let, a když jsme viděli, jak úspěšné a dynamicky se rozvíjející firmy se jí účastní, rozhodli jsme se stát jejím titulárním partnerem. Již dávno totiž neplatí, že PwC pomáhá pouze velkým korporacím, naopak nás velmi těší podílet se na úspěchu firem s lokálním příběhem.

Portfolio vašich služeb je široké. Co byste směrem k malým a středním firmám vyzdvihl?

Tito klienti nás nejčastěji žádají o pomoc ohledně prodeje či nákupu firmy, nalezení investora či v otázce nástupnictví. Kromě toho můžu zmínit také daňové poradenství, řešení finanční funkce včetně vedení účetnictví a stále naléhavější a aktuálnější agendy automatizace dokumentů nebo kybernetické bezpečnosti. Navíc jsou tu stále nové a nové oblasti regulatorních požadavků, se kterými firmy potřebují poradit. Velké nároky přicházejí z oblasti ESG, kde začalo platit uhlíkové clo a i pro menší firmy se blíží povinnost nefinančního reportingu. Aktuální je potom například nastavení whistleblowingu.

Jaká jsou podstatná kritéria, na něž by firma třeba ve svých začátcích měla myslet, hodlá‑li být úspěšná?

V mnoha prezentacích účastníků zaznělo, že klíčové kritérium úspěchu je dlouhodobá orientace na zákazníka. Ta ale musí být v rovnováze s vytvářením pozitivního a motivujícího prostředí pro zaměstnance společnosti. Předpokladem samozřejmě zůstává zajímavý produkt či služba, které mají potenciál zaujmout na daném trhu.

Firmy a živnostníci

Stáhněte si přílohu v PDF

Co vám z průběhu celého ročníku nejvíce utkvělo v paměti?

Znovu mě velmi pozitivně překvapilo odhodlání a hrdost vlastníků nominovaných firem na své podnikání. Bylo pro nás mimořádné sledovat mnohdy složité osudy podnikatelů, kteří dokázali dojít až do krajského finále soutěže. A v neposlední řadě mě zaujalo, jakou pozornost věnovala většina podniků udržitelnosti a péči o komunitu. 

Co byste podnikatelům popřál do nadcházejícího roku 2024?

Myslím, že všechny firmy, které do soutěže vstoupily, se mohou považovat už nyní za vítěze. V minulých letech se dokázaly obdivuhodně vyrovnat s mnoha nepříznivými okolnostmi, od pandemie přes inflaci až po nedostatek pracovních sil. A právě sílu překonávat náročné momenty a umění radovat se z úspěchu bych všem z nich popřál do příštího roku.

Text vznikl ve spolupráci se společností PwC Česká republika.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Firmy a živnostníci.