Je to skvělá zpráva pro čtenáře, protože to opravdu umožní významně snížit ceny knih. Předseda Svazu českých knihkupců a nakladatelů Martin Vopěnka takto v květnu reagoval na oznámení vlády, že na knihy se od roku 2024 bude vztahovat nulová DPH. Zlevnění titulů na policích v knihkupectví ale s Novým rokem nepřišlo. Zatím se zastavilo jejich zdražování a prodejci knih ujišťují, že i nižších cen se veřejnost dočká v dohledné době.

Snížení cen nepřišlo hned i proto, že poslední roky byly pro knižní trh obtížné. Vyšší ceny energií a nájmů zvedly náklady knihkupcům i nakladatelům, což se promítlo do cenovek literatury. V roce 2022 klesly prodeje přibližně o 3,5 procenta a propad, byť zatím není vyčíslen, pokračoval podle knihkupců v loňském roce.

„Lidé šetří. A zatímco na energiích, bydlení či potravinách to moc nejde, tak zbývá to ostatní – oblečení, zábava, knížky,“ říká vedoucí knižního řetězce Jan Kanzelsberger. Zachovat stejnou cenu i při zavedení nulové DPH tak představuje pro některé prodejce zvýšený příjem, a tedy i východisko z krize.

„Nulová DPH přišla za pomyslnou minutu dvanáct,“ hodnotí obecnou situaci Adam Pýcha, marketingový ředitel sítě knihkupectví Knihy Dobrovský. Od nulové sazby DPH na klasické knihy, e-knihy i audioknihy si nakladatelé slibují, že se vyrovnají s inflací a budou moci dál fungovat. Zároveň ale nakladatelé, kteří v zásadě určují konečné ceny, se zlevněním počítají.

Kdy by mohlo dojít ke zlevnění knih? Zástupci malých knihkupectví HN sdělili, že mají jen malý manévrovací prostor a jsou spíše odkázáni na to, jakou částku stanoví nakladatelé. „Ke snižování cen proto budeme přistupovat selektivně,“ uvedl ředitel marketingu nakladatelství Euromedia a knihkupectví Luxor Adam Lebeda.

„Plošné zlevnění čekat nelze, ale určitě zlevní poměrně významné množství položek. Očekávám to od 1. února,“ říká Vopěnka ze svazu knihkupců a nakladatelů. U titulů, kterých se teď zlevňování nedotkne, by už alespoň nemělo docházet ke zdražení. Což potvrzují i samotné nakladatelské společnosti.

Například nakladatelství Host podle ředitele Tomáše Reichela od února sníží ceny více než stovky titulů. Plošné zlevňování ale důrazně odmítá. „Na pultech je stále velké množství několik let starých knih, které se prodávají za předkrizové ceny, tedy zhruba o čtvrtinu levněji než novinky,“ vysvětluje. Podobný přístup zvolila i nakladatelství Grada nebo Albatros Media.

O kolik přesně by mohly v blízké době knihy zlevnit, není jasné. Do letoška spadaly knihy mezi zboží s nižší sazbou DPH ve výši 10 procent. S tím, že by při přechodu na nulovou sazbu došlo i na desetiprocentní zlevnění, všichni prodejci nepočítají. Což je třeba případ nakladatelství Host. „Nedá se ale očekávat snížení cen o celých deset procent,“ říká Reichel.

Naopak Albatros Media slibují i takové slevy. „Od února snižujeme ceny u více než dvou set titulů o deset až dvacet procent. Jde vesměs o novější tituly napříč žánry, necelou polovinu tvoří knihy pro děti,“ říká obchodní a marketingový ředitel nakladatelství Josef Žák.

„Věřím, že když se nulová DPH udrží po dobu tří a více let, tak se dostane knižní trh do takové kondice, že budou moci nakladatelé přicházet s tituly, které budou pro zákazníky cenově příznivé,“ říká pak k možnému vývoji cen do budoucna Pýcha z Knihy Dobrovský. 

Díky nulové sazbě plánují vydávat více knih, získají i prostor připravit náročnější tituly. Zároveň plánují část získaných peněz využít na zvýšení honorářů autorů, překladatelů, redaktorů a dalších souvisejících profesí.

Změna sazby DPH na knihy je součástí vládního úsporného balíčku. Na knihy se v Česku od roku 1993 vztahuje nižší sazba daně z přidané hodnoty, měnila se ale její výše: byla nejdříve pěti-, později patnáctiprocentní, od roku 2015 pak sazba činila 10 procent.

„Vzdělaná společnost je předpokladem pro prosperitu země, která je navíc vždy odolnější také vůči dezinformacím. Nejen proto jsme považovali za důležité takto knižní průmysl podpořit,“ vysvětlila už dříve šéfka koaliční TOP 09 Markéta Pekarová Adamová vládní nulovou DPH u knih.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.