Nejslavnější český nákupní dům se po dvouleté rekonstrukci na jaře znovu probudí k životu. Obchodní dům Máj, který na rohu Národní a Spálené ulice stojí od poloviny 70. let a je kulturní památkou, bude mít v prvním patře také jednu novinku – vznikne tu největší foodcourt v centru Prahy s kapacitou lehce přes 750 míst.

Prostor vyplní 15 značek rychlého i klasického občerstvení, včetně několika zvučných jmen. Od května, kdy by se měl Máj znovu otevřít, se tu objeví americký řetězec Popeyes. Ten loni při otevření první české pobočky na Václavském náměstí vzbudil velký zájem, před provozovnou se tvořily několikahodinové fronty. Dále tam bude Burger King, vietnamské bistro Banh-mi, české klasiky v Prima bašta, koncept japonské kuchyně Misushi a slovenský fastfood Amerikanos, který – jak název napovídá – servíruje především burgery a hranolky.

McDonald’s či KFC tu nebudou, hlavní atrakcí by podle informací HN měla být restaurace Five Guys. Zámořský řetězec dosud v Česku zastoupen není, letos by ho k nám však měl přivést investiční holding Monterock International, který drží franšízová práva pro střední Evropu a již provozuje dvě pobočky ve Vídni.

„Tvoříme něco nadstandardního. Chceme se odlišit od ostatních foodcourtů v nákupních centrech, nabídnout lepší stravování s pestřejší nabídkou, než na jakou jsou lidé zvyklí,“ říká Václav Klán mladší, polovina bratrské dvojice, která vede developerskou společnost Amadeus Real Estate a má čtyřmiliardovou rekonstrukci na starosti. Se svým bratrem Martinem mluví o patře s nabídkou rychlého občerstvení jako o „foodhall“ a slibují, že až odhalí všechny nájemce, budou příznivci fastfoodové gastronomie překvapení dalšími značkami, které dosud v Česku nejsou.

Rychlé občerstvení v Máji zabere celé patro, tedy 2500 metrů čtverečních. Klánovi nechali při rekonstrukci vybourat menší část stropu mezi přízemím a prvním patrem, takže vznikly dva průhledy, takzvané voidy, které prostor prosvětlily a opticky zvětšily. Velká část míst na sezení ve foodcourtu nabízí výhled na Národní třídu. „Chceme vytvořit příjemné designové místo, plné přírodního světla, kde se lidé budou cítit dobře,“ dodává Martin Klán.

„Národní třída je jedna z nejatraktivnějších a nejfrekventovanějších lokalit v centru města. Jde o tradiční nákupní destinaci, kterou navíc v posledních deseti letech hodně povznesly nové realitní projekty jako Quadrio a palác Drn,“ říká Jan Kotrbáček, vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ve společnosti Cushman & Wakefield.

Podle jeho slov se do přímého okolí Máje denně dostane 90 tisíc lidí. Klánovi očekávají, že přímo obchodním domem jich po otevření a rozšíření parteru, projde 50 tisíc. A nová foodhall bude jedním z hlavních lákadel. V širším centru města mají podobně velké foodcourty i nákupní centra na Novém Smíchově či v Palladiu.

„Přímo v této části Prahy však nic podobného není,“ podotýká Kotrbáček a dodává, že dnes už by podobné obchodní centrum bez nabídky rychlého občerstvení ani nemohlo fungovat.

„U multifunkčních objektů na významných dopravních uzlech je 20 až 25 procent nájemních jednotek zaměřených na gastro – to dřív nebylo. Jídlo táhne, je to trend v celém světě,“ říká Kotrbáček. „Zákazník tam sice neutratí horentní sumy, zato se objeví několikrát denně. Podívejte se vedle do Quadria, jak je tam u McDonald’s či Vapiana pořád plno.“

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.