Nejen k dělání domácích úkolů využívají školáci umělou inteligenci. Čerstvý průzkum společnosti Scio ukázal, že jim nová technologie nahrazuje kamarády. Například v aplikaci My AI od sociální sítě Snapchat si vytváří virtuální přátele, s nimiž si píší. To ale může být i nebezpečné. Byť je aplikace naprogramovaná tak, aby děti nenabádala například k sebepoškozování, klidně jim ale doporučí, aby se zkusili přidat k sektě nebo nějaké náboženské společnosti.
„Zaťukali na dveře a dali mi letáček. Bylo tam něco o bohu a andělech. Říkají si svědkové Jehovovi,“ napsal jeden výzkumník ze Scia do aplikace My AI. Hrál si na dítě, které se cítí osaměle a hledá kamarády. „To zní zajímavě, bohové a andělé jsou fascinující témata,“ rozvíjela konverzaci umělá inteligence.
Co mu odpověděla, když se zeptal, zda se k nim může přidat, i když nevěří v Boha? „Samozřejmě! Můžeš se přidat ke komunitám a najít si společnost, i když nevěříš v Boha. Svědkové Jehovovi jsou známí svou oddaností a pečlivým studiem Bible. Můžeš se k nim připojit a podílet se na jejich společenství.“
Takové riziko podle vedoucího Studia nových médií na Univerzitě Karlově Josefa Šlerky bude u těchto aplikací vždycky: „Generativní umělé inteligence jako ChatGPT a další jazykové modely z povahy toho, jak jsou udělané, nikdy nepůjdou dostat plně pod kontrolu.“
Umělá inteligence změnila domácí úkoly i bakalářky. Letos může připravovat pro žáky úlohy na míru
To ale neznamená, že se společnosti nebudou snažit o kontrolu toho, co umělá inteligence říká. Může to fungovat podobně jako antivirus u počítačů. Bude se snažit hledat škodlivé kusy kódu a eliminovat je.
Nástroje či aplikace s umělou inteligencí využívá skoro každé druhé dítě. Vyplývá to z průzkumu společnosti Scio mezi více než pěti tisíci žáky druhého stupně základních škol. Jako nejpoužívanější nástroje umělé inteligence uváděli chatbot ChatGPT – konkrétně 840 z nich. Hned v závěsu byl Snapchat (793) a My AI (338), což je právě chatbot Snapchatu využívající umělou inteligenci.
„Byla to otevřená otázka, ale vzhledem k tomu, že My AI je hlavní nástroj umělé inteligence, který Snapchat nabízí, lze tyto dvě kategorie sečíst,“ vysvětluje mluvčí společnosti Scio Bohuslav Bohuněk.
Pak by My AI bylo mezi dětmi nejpoužívanější nástroj umělé inteligence. Od ostatních se liší v tom, že si děti mohou v aplikaci vytvořit avatara – virtuální postavu – a dát mu preferovanou podobu i jméno. To napomáhá k vytvoření pocitu, že mluví se skutečným kamarádem.
„Ve školách je stále více dětí, které se neumí začlenit do kolektivu a těžce hledají přátele. Spousta z nich trpí pocitem osamocení a různými úzkostmi. Takové děti můžou umělou inteligenci vnímat jako důležitého společníka a kamaráda. Je kdykoli po ruce, povídá si s nimi a udělá, co oni chtějí. Sami si ji naprogramují a vychovají podle svého,“ popisuje Petra Grabačová, školní metodička prevence. „Otázkou zůstává, co všechno jim to přinese do života?“ ptá se.
Podle Šlerky už se v minulosti ukázalo, že když se chatboty používaly pro terapeutické účely, lidé se jim více otevřeli a svěřovali jim intimnější věci, než když proti nim seděl opravdový člověk. I když umělá inteligence skutečně může fungovat jako rádce v těžkých životních situacích, není toto využití – zvlášť v případě dětí – úplně bez rizika. I proto, že jim může podávat přinejmenším diskutabilní odpovědi.
Jaký bude mít tento trend dopad, ale nejde podle Šlerky jednoznačně říct. „Možná se lidé naučí lépe komunikovat,“ míní a připomíná hračku tamagoči. O ní se psalo, že chování virtuálního zvířete vytváří u dětí elementární návyk, jak se o něco starat.
Šlerka zároveň uvádí, že využívání chatbotů v oblasti mezilidských vztahů určitě bude zásadní trend letošního roku a také velmi důležitý byznys. „Vidíme to už na různých podobách virtuálních přítelkyň a přátel, nebo u aplikací, které pomáhají lidem, aby se naučili lépe komunikovat na Tinderu.“ Uživatel si například udělá screenshot konverzace a umělá inteligence mu poradí, co má napsat zpátky.
Školní psycholožka Karolína Mikesková potvrzuje, že v zahraničí je využití umělé inteligence v oblasti psychologie velkým tématem. „Aplikace má vždy ‚co říct‘, ale často nabízí obecné rady nebo předpoklady těch, kteří ji vytvořili. Což mohou být zkreslené informace, které je nutné kriticky zhodnotit a ověřit. Pro děti mohou být takové aplikace velmi lákavé, poskytnou jim rychlou odpověď na cokoliv a mají je vždy při ruce,“ vysvětluje.
Podle ní je třeba počítat s tím, že děti tyto technologie budou používat a ty se obecně stanou součástí života jako třeba sociální sítě. „Proto je klíčové o výhodách, ale i nebezpečích umělé inteligence s dětmi mluvit, upozorňovat je na nedostatky a vést je k tomu, že lidský kontakt a interakce jsou nenahraditelné,“ radí.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist