Obchodní řetězec s nábytkem Ikea se loni na podzim pustil do velkého zlevňování svých produktů. Šlo o více než 5500 výrobků, tedy více než polovinu sortimentu, s průměrnou slevou 15 procent. „Být cenově co nejdostupnější je naše dlouhodobá priorita. I nadále budeme hledat každou příležitost, která by nám umožnila ceny dále snížit,“ řekl David McCabe, generální ředitel sítě Ikea pro Česko, Slovensko a Maďarsko.

Firma u nás brzy spustí další vlnu dlouhodobých slev, které se budou týkat dosud nezlevněných stovek produktů. K tomu navíc chystá speciální denní akce – vybrané zboží nabídne vždy v pátek se slevou v řádu desítek procent. K tomu navíc v rámci akce pracovně nazvané Hej Friday až do léta o polovinu sníží ceny hlavních jídel ve své restauraci, včetně oblíbených masových kuliček. Podmínkou akce je členství ve věrnostním klubu Ikea Family, které mají v Česku téměř dva miliony lidí.

Ochlazení spotřebitelské poptávky, které loni zasáhlo velkou část tuzemského maloobchodu, se podařilo podniku s pomocí slev zvládnout. V minulém finančním roce, který skončil v srpnu, utržil 12,1 miliardy korun, což je meziroční nárůst o dvě procenta. Ziskovost nechtěl McCabe komentovat.

„Máme za sebou velmi úspěšný rok. Hodně lidí odkládalo velké nákupy, ale když už šli nakoupit, šli k nám, za což jsme moc rádi,“ prohlásil s tím, že o dvě procenta vzrostly i příjmy z online prodejů. Pro srovnání: česká e-commerce se z roku 2021 na 2022 propadla o 12 procent, rok na to o dalších šest procent

„Loni šlo o největší a zdaleka nejvýraznější snížení cen sortimentu, jaké jsem za 25 let v Ikee zažil. Bylo vidět, že to lidé ocenili, například v prvním čtvrtletí se to projevilo meziročním nárůstem zájmu o nově zlevněné výrobky téměř o 20 procent,“ uvedl McCabe. Nejvíce se to prý projevilo u sedacích souprav, potřeb pro vaření a stolování.

McCabe zdůraznil, že v Česku skandinávská společnost loni zavedla největší slevy ze všech trhů, na kterých působí. Zároveň nechtěl komentovat, jestli to byla reakce na předchozí přílišné zdražení, či předloňskou kritiku, která poukazovala na to, že stejné zboží je v polských obchodech Ikea levnější než v českých – a to až o desítky procent, tedy mnohdy o několik tisíc korun na kus nábytku.

Podle McCabea bylo razantní zlevnění na českém trhu výsledkem snahy optimalizovat dodavatelské řetězce, které se během koronavirové pandemie rozpadly, a snížit vstupní náklady. „Byli jsme v tom velmi úspěšní, zřejmě více než ostatní země,“ podotkl McCabe a dodal, že k tomu přispěla i síla české koruny. „Platí, že bychom zlevnili, i pokud by tu bylo euro, ale pravděpodobně ne o tolik.“

O dopadech covidu mluvil minulý týden na Světovém ekonomickém fóru v Davosu i Jesper Brodin, výkonný ředitel Ingka Group, které patří většina obchodů Ikea po světě. „Cenové tlaky polevily, proto můžeme pokračovat ve zlevňování produktů. Jsme svědky poměrně citelné deflace,“ citovala jeho slova agentura Reuters.

Brodin také nepředpokládá, že by tento trend měla zvrátit bezpečnostní krize na dopravní tepně okolo jemenského pobřeží, kde nákladní lodě ohrožují teroristické útoky húsíjských povstalců. Velká část námořního provozu kvůli tomu místo Rudého moře pluje až okolo nejjižnější výspy afrického kontinentu a prodlužuje cestu až o dva týdny.

Česká Ikea by případnými výpadky nebo zpožděními neměla být zásadně postižena. Podle McCabea jsou dodávky z Asie v nabídce zastoupeny málo a 70 procent všeho, co se u nás prodává, je vyráběno v Evropě.

Ikea patří v domácím maloobchodě k nejoblíbenějším značkám, což se projevuje i v hospodářských výsledcích. Česko patří k zemím s nejvyššími tržbami na počet obyvatel. Největším premiantem je v tomto směru Maďarsko. „Češi měli Ikeu od začátku jako lásku na první pohled a dodnes to vydrželo,“ podotýká McCabe s tím, že Češi si jako zákazníci dávají zvláštní pozor na poměr cena/výkon. „Není to jen o slevách, spíš o pocitu, že za své peníze dostali opravdovou hodnotu.“

Ikee k lepším tržbám pomohla také tři nová plánovací studia, která společnost otevřela v Českých Budějovicích, Hradci Králové a Olomouci, a rozšíření výdejní sítě na více než 30 míst. Celkem její čtyři kamenné obchody navštívilo 8,7 milionu lidí, v digitálním prostředí to bylo 13,5 milionu návštěvníků.

Pro Ikeu v Česku pracuje více než 2200 lidí. Těm se na přelomu roku firma snažila aspoň částečně vykompenzovat loňský růst cen a v průměru zvedla mzdy o sedm procent. V Česku se také u výrobců, jejichž jména Ikea nezveřejňuje, vyrábějí některé produkty – a některé z nich patří v nabídce řetězce k těm nejdůležitějším. Vzniká tu například postel Hemnes, která je co do tržeb vůbec nejúspěšnějším produktem. Mimochodem, na počet prodaných kusů ve statistikách vládne váleček na oblečení Bästis za 15 korun.

McCabe je ohledně letošního roku pozitivně naladěný. „Jsem optimista. Věřím, že nám pomůže navýšení spotřebitelské poptávky a opět také nižší ceny u výrobků, dopravy i u jídla,“ odkázal na fakt, že Češi ročně v restauracích řetězce spořádají 1,4 milionu masových kuliček – 11 procent z toho v „nemasových“ variantách – a jeden milion hot dogů. A věří také technologickým novinkám, například nástroji Ikea Kreativ pro plánování interiéru, které v rámci mobilní aplikace využívají umělou inteligenci a rozšířenou realitu.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.