Uplynulo bezmála osm let, co na český trh s velkou slávou vstoupilo nejstarší hračkářství světa, britské Hamleys. Tehdy v někdejším sídle ČSOB na pražských Příkopech otevírali největší obchod svého druhu v Evropě, barevné království kombinující zábavu a prodej hraček, často z vlastní produkce a typickým červeno-bílým logem.
Krátce po posledních Vánocích však značka bez větší pozornosti začala z obchodů mizet. Obří prodejna nadále funguje bez omezení, jen logo britské legendy na průčelí i jinde v obchodě vystřídala značka The Playground. Za změnou stojí podle informací HN spory českého investora, společnosti Inexad podnikatele Pavla Čmelíka se společností Hamleys, kterou v roce 2019 koupila indická retailová skupina Reliance Retail.
Značka Hamleys v Česku fungovala na základě franšízové smlouvy. Pavel Čmelík ukončení spolupráce s Hamleys HN potvrdil.
„S Hamleys jsme se nedomluvili na prodloužení spolupráce. Zjednodušeně lze říct, že jsme každý věřili v něco jiného. Hamleys chtěli mít tradiční kamenný obchod s hračkami, zatímco my chceme indoor zábavní centrum, kam se lidé chodí primárně bavit,“ uvedl na dotazy Čmelík. Zástupci indické skupiny na zaslané dotazy do uzávěrky nereagovali.
Hamleys jde proti proudu. Staví na zážitcích, které si on-line nekoupíte
Podle Čmelíkových slov chce jeho firma nadále zachovat prodej zboží, které k zábavnímu centru patří. „Nejsou to jen hračky, ale i produkty pro široké spektrum zákazníků. Dokonce můžeme říct, že klasických hraček bude spíše méně. Nový koncept provozujeme pod značkou The Playground, což svým názvem vystihuje náš dlouhodobý cíl,“ říká k tomu Čmelík, který už dříve do Česka přivedl britské módní značky košil T. M. Lewin a ručně vyráběnou obuv Barker.
Když na jaře roku 2016 prodejna Hamleys v Praze otevírala, byla to v českém maloobchodě událost. Obchod v kulisách historické bankovní budovy byl větším obchodním domem s hračkami než domovské Hamleys v Londýně. Na šesti tisících metrech čtverečních a třech podlažích zákazníky upoutala obří skluzavka, která se vine z horního patra atria až do jejího přízemí, dětský kolotoč, mechanický bagr, vodní kanál, ale také třeba akční obsluha v kostýmech, která hračky návštěvníkům předváděla.
V loňském roce byly tržby českého Hamleys podle Čmelíka kolem 200 milionů korun a EBITDA marže se pohybovala kolem deseti procent. Spojení s touto značkou už je ale minulostí. Čmelík na začátku roku zavřel také dvě další pobočky Hamleys na Letišti Václava Havla a v sousedním outletovém centru POP Airport miliardáře Karla Pražáka.
„Chceme se soustředit pouze na naše zábavní centrum na Příkopech. V budoucnu bychom rádi s indoor zábavou expandovali i mimo Příkopy,“ uvedl Čmelík.
Spolupráce s Hamleys fungovala na bázi standardního franšízového modelu. Český investor na začátku zaplatil za licenci několik milionů korun a poté platil poplatky (royalties) ze všech prodejů. Na základě této smlouvy pak mohl odebírat výrobky privátní značky Hamleys podle aktuálních potřeb.
„V našem případě tvořila v prvních dvou, třech letech privátní značka kolem 25 procent sortimentu, minulý rok už pouze necelých pět procent,“ uvedl Čmelík, který teď chce sázet hodně na zábavu. A to nejen pro rodiny s dětmi, ale také třeba pro firmy.
„Chceme do Česka přivést aktuální trendy zábavních atrakcí. K dnešním deseti atrakcím chystáme další s tím, že je chceme pravidelně obměňovat, aby zákazníci čas od času u nás objevili něco nového. Navíc chystáme novou kavárnu ve spolupráci s atraktivním pražským konceptem. K tomu všemu jsme přidali program pro firmy, které k nám chodí na teambuilding a pořádají akce pro klienty,“ popisuje budoucí filozofii Čmelík.
„V kombinaci s cateringem nebo zajímavým moderátorem je to velmi žádaný produkt. Příležitostí je hodně, nicméně velmi oblíbené jsou virtuální realita, laser game, arkádové hry, zrcadlové bludiště a mnoho dalších. Velmi využívaný produkt je přespání dětí v našem zábavním centru,“ popisuje aktuální zkušenosti podnikatel, který se před časem rozešel se svými společníky a v rámci dělení aktivit si převzali značky v oblasti módy, zatímco Čmelíkovi zůstalo hračkářství.
„Oddělení byznysů hraček a módy, na kterém jsme se s partnery nedávno domluvili, nám všem dávalo smysl, protože se jedná o zcela odlišné byznysmodely, potřeby financování, marketing atd. Bylo mezi nimi málo synergií,“ dodal Čmelík, který je dnes jediným majitelem společnosti Inexad, jež zábavní centrum provozuje. Dodává, že financování jeho byznysu je v tuto chvíli spíše prostřednictvím úvěrů, ale v budoucnu nevylučuje spojení s dalšími investory.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist