České dráhy řeší nezvyklou situaci. Skoro všechny vlaky, které vyjely v posledních dnech na trať z Tišnova do Nového Města na Moravě a Žďáru nad Sázavou, se vrátily s poškozením. Příčina se nenašla, a tak dráhy preventivně od úterního rána zastavily provoz na trati. Další vývoj je nejasný, Správa železnic chybu odmítá.
„Je to záhada, už se to děje podruhé, stejný problém byl i loni na podzim. Poškozených vozidel je teď opravdu hodně, takže jsme museli zastavit provoz. Zatím do pátku, snad se to povede odstranit co nejdřív,“ řekl HN náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta.
Závady se objevují od minulého týdne. „Každý vlak se vrací s vrypy na jízdní ploše dvojkolí. Jsou to podélné praskliny a celkem mohutné. Těžko říct, čím to je, ale normální to fakt není,“ řekl Ješeta.
Tady je potřeba vysvětlit, jak kola na železnici fungují. Kolejnice i kola jsou z oceli, což umožňuje daleko menší tření. A je to jeden z důvodů, proč je železnice několikanásobně méně energeticky náročná než třeba silniční doprava. HN mají snímky poškození jízdní plochy dvojkolí z trati na Vysočině k dispozici – zachycují několik příčných rýh pár centimetrů od sebe. Ani technici dopravce z nich ale nedokázali určit, jestli vznikly najetím na něco položeného na kolejích, nějakou jejich nerovností, nebo případně vysokými silami působícími na kolo.
„S dopravcem komunikujeme už od začátku března, eviduje tam nějaké problémy. Už jsme tam udělali kontrolní jízdy s drezínou, ale zatím jsme na nic nepřišli. Žádná závada na naší straně zjištěna nebyla,“ řekla HN mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Mezitím se v brněnském depu hromadí poškozená vozidla. Jde hlavně o Regionovy, ale je mezi nimi i velká dieselová lokomotiva s klasickými vagony, která na trati jezdí o víkendech kvůli velkému zájmu turistů a chatařů.
Dvojkolí u špičkových vozidel stojí běžně přes milion korun, u méně sofistikovaných vozidel bývají levnější. A u těch starších bývají na vnějšku kola nalisované takzvané obruče, které lze vyměnit samotné. Když se povrch poškodí, dá se kolo zachránit na soustruhu. Paušál za soustružení jednoho kola se v branži pohybuje kolem 7500 korun. Výrazně to ale umí prodražit doprava do depa, které takové zařízení má. A zároveň se takovou opravou snižuje životnost kola, protože ubude materiálu.
Pokud je potřeba výměna celých obručí, stojí řádově desítky tisíc korun za jednu nápravu. Třeba Regionovy ale mají kola z jednoho kusu oceli. „Jestli je v pořádku samotná náprava, výměna jednoho kola na Regionově stojí kolem 75 tisíc, takže za celé dvojkolí i s dalšími náklady to může být kolem 200 tisíc,“ řekl HN zdroj obeznámený s cenami oprav. Prodloužená verze Regionovy, která na trati jezdí nejvíc, má takových náprav šest.
Škody tak mohou jít snadno do milionů. I proto se ČD vyplatilo raději poslat náhradní autobusy a riskovat pokuty od kraje za nedodržení kvality. „Ty škody zatím spočítané nemáme, ale budeme to shromažďovat a řešit, po kom je vymáhat,“ říká Ješeta. Princip je podobný jako na silnicích: pokud poškodí infrastruktura vozidlo a dopravce nebyl varován, měla by škoda jít za provozovatelem infrastruktury. „Pokud by se závada prokázala, budeme to s dopravcem řešit,“ potvrzuje mluvčí Správy železnic Friebová.
Výluku přitom správa ani neavizuje na svém webu, upozorňuje na ni jen dopravce. „Technická závada na trati,“ uvádí v systému. Zatím se počítá s tím, že vlaky na problémové trati nepojedou dřív než o víkendu.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist