Pro plzeňskou Škodovku byl loňský rok pozitivní v tom, že vyrobila rekordní počet vozidel a meziročně zvýšila tržby o 81 procent. Jenže z obratu 1,38 miliardy eur (34 miliard korun) má výrobce vlaků, tramvají, trolejbusů či autobusů provozní zisk EBITDA nižší o 57 procent. Tedy pouze necelých 22 milionů eur (asi 550 milionů korun). „Výsledek ovlivnily smluvní pokuty a větší byly také vícenáklady. V ziskovosti rozhodně nejsme tam, kde bychom chtěli být,“ řekl HN v rozhovoru generální ředitel Škoda Group Petr Novotný. Podle něj probíhající transformace výroby, s níž souvisely i předchozí personální rošády ve skupině, povede k větší efektivitě. „Pozitivní je, že nám v roce 2024 výroba přestala ve dnech klouzat a stabilizovali jsme ji,“ dodal.
Jak jsou teď ve Škoda Group rozdělené kompetence? Vy jste teď číslo jedna?
Ano. Změnili jsme strukturu Škodovky a trochu jsme se vrátili o krok zpátky.
Směrem k českému managementu?
Více českého managementu je spíš důsledek toho, že chceme zjednodušit procesy a dostat je pod kontrolu. Začali jsme skupinu znovu řídit přes představenstva, což je pro náš region běžnější. Škodovka působí jako domácí výrobce na českém, finském a řekněme i tureckém trhu (Škoda Group od roku 2020 vlastní polovinu ve výrobci autobusů Temsa – pozn. red.). Všechny továrny jsou řízené prostřednictvím lokálního managementu a delegujeme na ně pravomoci, které je tam efektivnější dělat. Ředitelé zodpovědní za dceřiné společnosti jako Škoda Pars, Škoda Electric, Škoda Transtech nebo Škoda Transportation pod sebou mají i přesah do dodavatelského řetězce. Zároveň nad všemi stojí nový provozní ředitel Zdeněk Sváta. Na druhé straně je obchodní a tendrová spolupráce se zákazníky, která patří pod Tomáše Ignačáka a Jana Hardera. Ti se starají o byznys do doby, než se dostane k výrobě, kde už vše přebírá Zdeněk Sváta.
Co se dočtete dál
- Jaké změny provádí Škoda Group, aby zvýšila efektivitu výroby.
- Jaké byly výsledky za rok 2023 a jaká je zásoba zakázek.
- Jakou roli má ve firmě bývalý francouzský ředitel Didier Pfleger.
- Jaké ambice má firma ve výrobě autobusů.
- Jaký je postoj firmy k vodíku na železnici.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist