Pro plzeňskou Škodovku byl loňský rok pozitivní v tom, že vyrobila rekordní počet vozidel a meziročně zvýšila tržby o 81 procent. Jenže z obratu 1,38 miliardy eur (34 miliard korun) má výrobce vlaků, tramvají, trolejbusů či autobusů provozní zisk EBITDA nižší o 57 procent. Tedy pouze necelých 22 milionů eur (asi 550 milionů korun). „Výsledek ovlivnily smluvní pokuty a větší byly také vícenáklady. V ziskovosti rozhodně nejsme tam, kde bychom chtěli být,“ řekl HN v rozhovoru generální ředitel Škoda Group Petr Novotný. Podle něj probíhající transformace výroby, s níž souvisely i předchozí personální rošády ve skupině, povede k větší efektivitě. „Pozitivní je, že nám v roce 2024 výroba přestala ve dnech klouzat a stabilizovali jsme ji,“ dodal.

Jak jsou teď ve Škoda Group rozdělené kompetence? Vy jste teď číslo jedna?

Ano. Změnili jsme strukturu Škodovky a trochu jsme se vrátili o krok zpátky.

Směrem k českému managementu?

Více českého managementu je spíš důsledek toho, že chceme zjednodušit procesy a dostat je pod kontrolu. Začali jsme skupinu znovu řídit přes představenstva, což je pro náš region běžnější. Škodovka působí jako domácí výrobce na českém, finském a řekněme i tureckém trhu (Škoda Group od roku 2020 vlastní polovinu ve výrobci autobusů Temsa – pozn. red.). Všechny továrny jsou řízené prostřednictvím lokálního managementu a delegujeme na ně pravomoci, které je tam efektivnější dělat. Ředitelé zodpovědní za dceřiné společnosti jako Škoda Pars, Škoda Electric, Škoda Transtech nebo Škoda Transportation pod sebou mají i přesah do dodavatelského řetězce. Zároveň nad všemi stojí nový provozní ředitel Zdeněk Sváta. Na druhé straně je obchodní a tendrová spolupráce se zákazníky, která patří pod Tomáše Ignačáka a Jana Hardera. Ti se starají o byznys do doby, než se dostane k výrobě, kde už vše přebírá Zdeněk Sváta.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Jaké změny provádí Škoda Group, aby zvýšila efektivitu výroby.
  • Jaké byly výsledky za rok 2023 a jaká je zásoba zakázek.
  • Jakou roli má ve firmě bývalý francouzský ředitel Didier Pfleger.
  • Jaké ambice má firma ve výrobě autobusů.
  • Jaký je postoj firmy k vodíku na železnici.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.