Na největší bezpečnostní show v Evropě Dny NATO v Ostravě & 15. Dny Vzdušných sil AČR měla Armáda ČR představit nejmodernější technologické přírůstky, které zařadila nebo brzy zařadí do své výzbroje. Výrazným tématem akce měly být také dvě výročí Severoatlantické aliance – 75 let od jejího založení a 25 let od přistoupení Česka do NATO.
Do areálu Letiště Leoše Janáčka v Ostravě, kde i letos 21. a 22. září měly proběhnout Dny NATO v Ostravě & 15. Dny Vzdušných sil AČR, míří každý rok více než 200 tisíc lidí. Akci pravidelně organizuje od roku 2001 ostravský spolek Jagello 2000. Ten letos musel kvůli aktuální povodňové situaci celou plánovanou akci zrušit. Avizované novinky návštěvníci tak nejspíše uvidí až příští rok.
Nový výcvikový letoun a špičkové vrtulníky
Teprve nedávno, v červnu, představila ve vzduchu česká společnost Aero při příležitosti uplynutí roku od počátku sériové výroby první letoun L‑39NG určený pro Centrum leteckého výcviku Pardubice LOM Praha. Jsou to stroje, které mají sloužit k výcviku budoucích českých pilotů F‑35. První letoun L‑39NG měl být veřejnosti slavnostně představen právě během letošních Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil AČR.
Celkem Aero dodá LOM Praha čtyři cvičné letouny L‑39NG s možností rozšíření o další čtyři stroje. Součástí dodávky jsou nejen letouny, ale i výcvik pilotů, jehož teoretická část již byla v učebnách Aera zahájena.
Dny NATO v Ostravě & Dny Vzdušných sil AČR
Akce je vzhledem k aktuální povodňové situaci zrušena!
Letiště Leoše Janáčka v Ostravě
Největší bezpečnostní přehlídka v Evropě
Organizuje spolek Jagello 2000.
Akce je určena široké veřejnosti.
Na Dnech NATO moderní techniku a akci pravidelně předvádějí nejenom letecké síly, ale i pěchota, Vojenská policie, celní správa, Červený kříž nebo technické jednotky spojené s ochranou civilního obyvatelstva.
Veřejnost má na akci bezplatný vstup.
„Jsem rád, že jsme mohli společnosti LOM Praha předvést letoun L‑39NG přímo ve vzduchu, následovat bude oficiální předání letounu. Druhý stroj dodáme do konce tohoto roku a zbývající dva jsme připraveni dodat do poloviny příštího,“ komentuje tuto mimořádnou událost Viktor Sotona, prezident společnosti Aero Vodochody. „Pilotní výcvik je primární úlohou L‑39NG a dlouhodobě chceme nabídnout komplexní systém pro všechny fáze výcviku pilotů letounů čtvrté a páté generace,“ dodává Sotona.
Návštěvníci Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil AČR se letos mohli těšit na představení nové techniky ve službách českých ozbrojených sil. Na statických i dynamických ukázkách se tak při výročí 75 let od založení a 25 let od vstupu Česka do Severoatlantické aliance měly projevit významné investice a navyšování výdajů na obranu z posledních let.
„Velmi mě těší, že budeme moci ukázat nové vrtulníky Venom a Viper systému H‑1, které se zapojí do dynamické ukázky sedmé mechanizované brigády. Ve společné dynamické ukázce se poprvé ukáže pořizovaná technika pro těžkou brigádu, tank Leopard 2 a obrněné vozidlo CV‑90. U expozic jednotlivých útvarů si návštěvníci budou moci prohlédnout i další pořizovanou techniku včetně radaru MADR nebo dronů,“ sliboval si od letošních Dnů NATO generálmajor Petr Čepelka, velitel Vzdušných sil AČR.
V neobyčejném stylu se měl předvést český letoun JAS‑39 Gripen pilotovaný kapitánem Ondřejem Špankem, jenž se kromě sólového vystoupení měl zapojit i do společné ukázky s českou akrobatickou skupinou Flying Bulls. Své umění měl ukázat i mistr světa v letecké akrobacii Martin Šonka na letounu Z‑142 z CLV Pardubice.
Německá, maďarská i slovenská účast
Ze zahraničních účastníků své zastoupení na Dnech NATO mělo nejvíce rozšířit Německo, které se stalo pro letošní ročník také speciálním partnerským státem. Tento status se měl promítnout do rozsáhlé účasti čtyř složek německých ozbrojených sil, stejně jako policie, celní správy, Červeného kříže či technických jednotek agentury THW určené k civilní ochraně. Na Dnech NATO v Ostravě & Dnech Vzdušných sil AČR mělo předvést Německo také široké spektrum prostředků svých pozemních sil, Vojenské policie či Spolkové agentury pro technickou pomoc. I přes pravidelně mimořádný rozsah německé prezentace tak mělo ukázat největší množství techniky za celou historii akce.
Varovat před dezinformací je účinnější než ji vyvracet, říká velitel útvaru informačního boje
Pořadatel sliboval, že výjimečný bude rovněž počet dynamických ukázek. V tandemu s 42. mechanizovaným praporem AČR byla plánovaná ukázka bojového překonání překážek, které se měla zúčastnit dvojice bojových vozidel pěchoty Pandur II 8X8 a Puma za pomoci mostního vozidla Leguan. Sólově také měla vystoupit německá Vojenská policie s důrazným zadržením podezřelé osoby s využitím služebních psů a lehkého obrněného vozidla ENOK. Vrcholem letošní německé demonstrace měla být dynamická a statická ukázka vzácného bitevního vrtulníku Tiger.
„Německo je dlouhodobě nejvýznamnějším zahraničním účastníkem Dnů NATO a letošní plánované partnerství toto posouvá ještě na vyšší úroveň,“ oceňuje Zbyněk Pavlačík, předseda spolku Jagello 2000, hlavního organizátora akce. „Očekáváme představení 11 německých letounů včetně premiérových účastí, mezi nimi transportního stroje C‑130 Hercules ze společné německo‑francouzské jednotky. Nad rámec toho se díky Německu poprvé na statické ukázce představí i alianční transportní a tankovací letoun A‑330 MRTT, který bude též symbolizovat spolupráci v Severoatlantické alianci. O ní budou moci návštěvníci hovořit s českými členy posádky tohoto letounu. Počítáme i s rozsáhlou prezentací pozemní techniky, u ní budeme detaily ještě upřesňovat,“ plánoval Pavlačík. Letošní program ale kompletně zrušili povodně.
Německo též mělo být jedním ze států, jež na Dny NATO v Ostravě vyšlou víceúčelový bojový letoun Eurofighter.
Na minulých ročnících další sousední stát Maďarsko pravidelně nabízel divákům letovou prezentaci JAS‑39 Gripen, jež několikrát získala cenu primátora za nejlepší letovou ukázku. Pro tento rok se však rozhodlo pro změnu, a tak mělo představit víceúčelový vrtulník H225M z 86. vrtulníkového křídla. Návštěvníci akce tak měli moci poprvé v Mošnově spatřit transportní vrtulník H225M maďarského letectva. „Maďarské letectvo se představí již po patnácté a jsme rádi, že opět odprezentují něco zcela nového,“ pochvaloval si před akcí Zbyněk Pavlačík, předseda Jagella 2000. „Rozšiřuje se tím též počet zajímavých premiér na naší akci.“
Stáhněte si přílohu v PDF
Mezi účastníky nemělo letos chybět ani slovenské letectvo. Na statické ukázce plánoval východní soused předvést cvičný letoun L‑39 Albatros, transportní C‑27J Spartan a vrtulník UH‑60M Black Hawk. Ten měl nabídnout i oblíbenou dynamickou ukázku. Zatímco letová prezentace jednoho z nejznámějších vojenských vrtulníků UH‑60M Black Hawk měla být na mošnovském letišti k vidění již čtvrtým rokem v řadě, cvičný letoun L‑39 Albatros se měl představit po osmi a C‑27J Spartan po pěti letech.
Ve vzduchu své síly mělo ukázat i Rakousko, Španělsko a Velká Británie. „Toto je na leteckých show velmi výjimečné setkání, díky němuž se můžeme těšit na různá pojetí pilotáže tohoto letounu, který je symbolem spolupráce evropského leteckého průmyslu,“ komentoval netradiční konstelaci Pavlačík.
Na návštěvníky tak během nadcházející víkendové akce mělo čekat více než 80 ukázek a přes 19 hodin programu a areál napěchovaný expozicemi. Celkem přitom na mošnovské letiště mělo dorazit přes 60 letadel a technika z více než 14 zemí.
Článek byl publikován ve speciální příloze HN Obrana a bezpečnost.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist