V posledních měsících přicházejí ohledně kondice a vyhlídek německého průmyslu převážně neveselé zprávy. Zprávy o zavírání některých provozů přicházejí mimo jiné i z „vlajkového“ automobilového průmyslu.
Za klíčový důvod útlumu tohoto odvětví evropské ekonomiky se pokládá, že zaostalo za konkurencí. Zejména auta vyrobená v Číně mají čím dál větší podíl na celkové světové produkci (loni skoro třetina, před deseti lety jen čtvrtina), a to právě na úkor výroby mimo jiné v Evropě.
Zároveň ale německé firmy mluví o problémech se sháněním zaměstnanců. Za takové situace je zavírání fabrik a propouštění lidí vlastně zdravým posouváním ekonomiky k rovnováze: podnikatelské projekty s nejnižší přidanou hodnotou, a tedy s nejnižší schopností platit svým zaměstnancům dostatečně vysoké mzdy (a to jsou nejspíš například právě montážní závody automobilek), mají holt zejména v bohatých evropských zemích čím dál míň prostoru a musí se posunout jinam, kde je práce – a případně i další vstupy – levnější. Lidé dosud pracující v těchto montážních závodech se pak můžou přemístit k jiným zaměstnavatelům, kteří jsou na tom hospodářsky líp.
Autoprůmysl se vzpamatoval. V budoucnu ale může kvůli přehlíženým problémům padnout a rozjede se propouštění
Stačí si vzpomenout na odchod evropského textilního průmyslu. Jeho podíl na celkové přidané hodnotě ve státech EU15 se mezi roky 1995 a 2014 snížil o více než polovinu. Přesněji napsáno: šlo o odchod především fyzické textilní výroby – tedy „montáže“ neboli nejjednodušší části výrobního řetězce. Ta se dá přemístit do zemí s levnější, byť méně vzdělanou pracovní silou, a tím pádem dostává z koncové ceny placené zákazníkem relativně malou část. Lépe placené části výrobního řetězce, tedy řízení, vývoj, design, prodej a podobně, často zůstaly v Evropě.
Váha autoprůmyslu je ovšem dnes v rámci evropské ekonomiky oproti někdejší váze textilního průmyslu výrazně větší. Bude proto důležité, aby se odcházení týkalo skutečně hlavně montážních závodů, tedy té „nejjednodušší“ části celého procesu výroby aut.
Zavírání provozů bude nejspíš nastávat i v Česku. Dokud půjde o konec pouhé montáže a dokud bude český trh práce napjatý, měli bychom takové zavírání ve skutečnosti vítat.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist