Září 2024 se pravděpodobně zapíše jako zlom ve vývoji automobilového sektoru. Během jediného měsíce oznámilo šest evropských automobilek, že nebudou schopny dosáhnout cílů na prodeje a marže, které pro letošní rok slibovaly svým akcionářům. Na výčtu automobilek je pozoruhodné, že zahrnují celé spektrum podle ceny produktu: od masových výrobců Volkswagen Group a Stellantis (Peugeot–Citroën, Fiat a Chrysler) přes prémiové značky Mercedes-Benz a BMW až po jednu z nejdražších značek vůbec Aston Martin.
Hlavní zdroje problémů jsou totiž stejné: slabá poptávka po nových vozech ve stagnující Číně a s tím spojená zostřená cenová válka na tamním trhu a dále celosvětově klesající poptávka po elektrických autech. A oba tyto faktory postihují všechny výrobce bez ohledu na cenu vyráběných modelů.
Pokles poptávky po elektroautech se mediálně nejvíce zvýraznil při nedávných negativních zprávách o jejich prodejích. Například za srpen se registrace nových bateriových elektrických aut v EU propadly o 44 procent meziročně, na čemž se z velké části podílelo ukončení dotací na jejich nákup v Německu.
Enyaq v září dominoval prodejům elektroaut v Německu. Zastínil modely Tesly i VW
Nicméně, problém s elektroauty je již staršího data. Ještě před několika lety se očekávalo, že podíl elektrických aut na nových prodejích plynule poroste. Data však ukazují, že v pěti největších ekonomikách EU se podíl bateriových aut na prodejích nemění již dva roky, a v posledních měsících dokonce klesá. Je možné, že ke koupi elektrického vozu byla připravena jen omezená množina zákazníků, která byla po několika letech vyčerpána. Přesvědčit další zákazníky – při vyšší ceně a nižší praktičnosti elektroaut – je pro výrobce při absenci dotací téměř nemožné.
Zcela v pozadí za aktuálním dramatickým vývojem se rýsuje ještě jiný, potenciálně velmi nepříznivý jev. Nastupující mladá generace v západoevropských zemích již ve vlastnictví kvalitního auta nevidí tak lákavý cíl jako jejich otcové a dědové. Organizátor investiční konference v Mnichově mi nedávno řekl: mému synovi je 25 let, nemá řidičský průkaz a ani to neplánuje – po městě jezdí na kole a na výlety stačí jeden řidič pro celou skupinu lidí. Před automobilkami tak může časem stát další výzva: obhájit nezbytnost jejich produktu před mladou generací. Investoři do akcií automobilek by měli s těmito faktory počítat.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist