V (ne)nástupu elektromobility v Česku tu něco dlouhodobě nehraje. Jsme země, která má zhruba 150letou tradici elektrizace a elektrifikace, země Křižíka, Kolbena a dalších „otců zakladatelů“ elektrického průmyslu a vůbec stylu života. Bez zajímavosti také není, že právě jmenovaný vynálezce František Křižík zkonstruoval funkční elektromobil již v roce 1895.
Elektrická tradice v českých zemích nezaostala ani ve dvacátém století, kdy se naše podniky staly předními světovými výrobci různých elektrických zařízení, třeba jističů či rozvaděčů nebo i klíčových komponent pro elektrárny různého druhu, a také jsme se stali výrazným vývozcem elektrické energie.
Tato tradice se může zdát v rozporu s dnešními postoji Čechů k elektromobilitě. Tuzemští spotřebitelé jsou dlouhodobě skeptičtí, což se promítá i do toho, že je naše republika v podílu elektromobilů výrazně pod průměrem severní a západní Evropy. Unikát potvrzuje i průzkum EY, který letos zjistil, že skeptiků máme 28 procent ve srovnání s 13 procenty ve zmíněných regionech. Fakt, že Češi preferují vedle spalovacích motorů oproti čistě elektrickým i hybridní řešení, potvrzuje, že nemají plnou důvěru v tuto technologii. Na rozdíl od západních trhů je u nás míra adopce čistě elektrických vozidel ve srovnání s hybridy velmi nízká.
Elektromobilita ano, ale s ohledem na realitu trhu. Evropský autoprůmysl bude potřeba nastartovat
Ačkoli si moderní elektrické vozy prošly řadou porodních bolestí a stále se mají technicky i výkonnostně kam posouvat, což čeští motoristé citlivě vnímají, bod zlomu v jejich prospěch leží jinde než v technologii. Kromě rostoucího povědomí o větší ekologičnosti elektrických vozů jsme letos zaznamenali jednu výraznější změnu.
V Česku sice přetrvává přesvědčení, že pořízení elektromobilu je finančně náročné – myslí si to 40 procent dotázaných. To je však znatelně méně než před rokem (68 procent). Tento posun potvrzuje, že zlom nastane v historický den, kdy se dočkáme cenové parity mezi elektromobily a vozy se spalovacími motory. Ta doba se s klesajícími náklady na výrobu baterií rychle blíží. U elektrických vozů s vyšším dojezdem (kolem 600 kilometrů) očekáváme zlom ke konci této dekády. Skeptiků tak s klesající cenou dále ubude.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist