Poměry v českém maloobchodě se po roce a půl útlumu začínají měnit. Trh s potravinami a drogerií vzrostl ve třetím čtvrtletí o více než tři procenta, ukázala analýza výzkumné společnosti NielsenIQ.

A pocítí to nejen výrobci a prodejci, ale i zákazníci. Situace v posledních dvou letech výrazně nahrávala slevovým akcím. Řetězce se začaly o zákazníky tvrději přetahovat a některé rozjely masivní věrnostní programy. Část z nich je vysloveně neveřejná a spočívá v individuální nabídce zákazníkovi – třeba vrácení části útraty zpátky na bankovní účet nebo formou kreditů. S trochou šikovnosti s nimi lze ušetřit klidně 10 až 15 procent z částky, kterou člověk oficiálně zaplatil na pokladně.

Teď se situace otáčí. Tržby začaly růst a tlak na skutečné zlevňování opadl. Obchodníci naopak uměle šponují cenu některých produktů, aby vytvořili dojem, že nabízená sleva je opravdu výrazná.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak funguje mechanismus takzvaných high-low cen.
  • Jeden gram čokolády za korunu – začne to stát řešit?
  • Co na to říkají obchodníci a potravináři.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.