Poměry v českém maloobchodě se po roce a půl útlumu začínají měnit. Trh s potravinami a drogerií vzrostl ve třetím čtvrtletí o více než tři procenta, ukázala analýza výzkumné společnosti NielsenIQ.
A pocítí to nejen výrobci a prodejci, ale i zákazníci. Situace v posledních dvou letech výrazně nahrávala slevovým akcím. Řetězce se začaly o zákazníky tvrději přetahovat a některé rozjely masivní věrnostní programy. Část z nich je vysloveně neveřejná a spočívá v individuální nabídce zákazníkovi – třeba vrácení části útraty zpátky na bankovní účet nebo formou kreditů. S trochou šikovnosti s nimi lze ušetřit klidně 10 až 15 procent z částky, kterou člověk oficiálně zaplatil na pokladně.
Teď se situace otáčí. Tržby začaly růst a tlak na skutečné zlevňování opadl. Obchodníci naopak uměle šponují cenu některých produktů, aby vytvořili dojem, že nabízená sleva je opravdu výrazná.
Co se dočtete dál
- Jak funguje mechanismus takzvaných high-low cen.
- Jeden gram čokolády za korunu – začne to stát řešit?
- Co na to říkají obchodníci a potravináři.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.