Pro tuzemské e-shopy je to už více než roční boj. S příchodem čínského tržiště Temu a jemu podobných mimoevropských hráčů vznikla na tuzemském trhu konkurence, které nejsou místní internetoví prodejci schopní čelit. Nestačí velmi nízkým cenám, které tato tržiště nastavila, ani jejich násobně vyšším prostředkům použitým na marketing. Nyní proto vyzývají vládu, aby proti mimoevropským prodejcům zakročila. Co nejdříve a co nejtvrději. Česko podle nich ztrácí miliardy ročně na nevybraných poplatcích a daních. Stát je ale na čínské prodejce krátký.

„Je třeba si otevřeně přiznat, že na evropském trhu bují nekalá konkurence obrovských rozměrů a Česko nemá efektivní nástroje, aby tyto nerovné podmínky napravilo,“ řekl ve čtvrtek na tiskové konferenci prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu a viceprezident Hospodářské komory Tomáš Prouza.

Tato tržiště podle něj využívají „skulinek“ a neplatí některé náklady, které stanovují evropské zákony. Často tak prý například nepravdivě informují o hodnotě zásilek, které z Číny do Česka a dalších evropských států dopravují. Díky tomu mají možnost vyhnout se clu a, jak už HN informovaly, odvádí i méně na DPH. „Jen v Česku přicházíme o více než miliardu korun ročně na nevybraných poplatcích za odpady a recyklaci a o 6,7 miliardy korun na nevybraných clech,“ vyčísluje prezident svazu obchodu.

Kromě ochuzování státu pak tržiště, jako je Temu, ale také Shein či Trendyol, podle prodejců ohrožují celou českou e-commerce. Jelikož mají daleko vyšší prostředky na marketing, mohla si v posledním roce dovolit nákup masivní reklamní plochy na sociálních sítích i na předních příčkách internetových vyhledávačů, které fungují na aukčním principu.

Tato tržiště mají zároveň výrazně širší nabídku velmi levného zboží. Jak doplňuje šéf e-shopu Trenýrkárna Ruslan Skopal, příchod čínských hráčů je nyní příznivý zejména pro zákazníky. Nedotkl se zatím ani výrazněji českých e-shopů, kterým se momentálně daří – podle nejnovějších čísel Asociace pro českou elektronickou komerci (APEK) loni e-commerce po dvouletém poklesu meziročně opět rostla.

Pokud ale stát nezakročí, hrozí podle Skopala, že e-shopy začnou zanikat a zboží naopak podraží. „Bez vhodně nastavených pravidel hrozí, že několik čínských e-shopů ovládne digitální i maloobchodní sféru v Evropě. To přinese nedostatek soutěže, vyšší ceny a celkové zhoršení standardů,“ popisuje.

Podle prodejců přitom zatím není potřeba zavádět úplně nová pravidla. Podle předsedy APEK Jana Vetyšky by se Česko mělo spíše na národní i evropské úrovni zaměřit na efektivnější vymáhání už platných zákonů. To znamená dotlačit čínská tržiště k tomu, aby hradila veškeré daně, cla a poplatky.

„Jde o vyžadování a dodržování stejných pravidel, jako je tomu u evropských prodejců,“ řekl HN s tím, že ačkoli se několikrát sešel se zástupci státní správy, nepřišli zatím s konkrétním řešením.

V případě výběru daní jsou totiž úřady zatím krátké. Jak dříve popsaly HN, pro českou finanční správu je obtížné vůbec zjistit, od kterých prodejců má platby DPH vymáhat.  Jelikož je totiž například Temu jen tržištěm, na němž inzerují tisíce různých menších obchodníků a samo nic do Evropy neprodává, není tu plátcem DPH. 

Podle ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka (STAN) stát téma čínské konkurence nepodceňuje. Zaměřil se ale zatím na ochranu zákazníků. „Co se ochrany spotřebitelů týče, ještě v minulém roce jsem posílil rozpočet České obchodní inspekce a zvýšili jsme například také finanční podporu spotřebitelských organizací,“ upřesnil.

Celkově jde ale podle něj spíše o téma, které je třeba řešit na úrovni EU. Ministr vítá kroky Evropské komise, která například loni v listopadu zahájila řízení s Temu kvůli podezření, že se dostatečně nesnaží zabránit prodeji nelegálních a potenciálně nebezpečných výrobků. Například šetření jihokorejské vlády zveřejněné ten samý měsíc v zahraničních médiích zjistilo nebezpečně vysoký obsah olova či kadmia v dětských bundách prodávaných na Temu. S evropskými partnery spolupracuje i Česká obchodní inspekce, která od loňského roku Temu prošetřuje.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist