Sleva až 97 procent, která platí jen 10 dní. Český internet před Vánoci zaplavily lákavě vypadající reklamy na produkty z čínského internetového tržiště Temu. Je možné si tam pořídit například bezdrátová sluchátka za 173 korun, voděodolnou rtěnku za 36 korun nebo vyhřívané ponožky za 18 korun. Produkty, které běžně stojí až vyšší stovky korun. Proč je tak levný a hrozí při objednávání nějaká nebezpečí?

Nakupujte jako miliardář, zní hlavní slogan čínského webu, který nabízí zdánlivě nekonečné množství všech produktů od oblečení přes kosmetiku až po doplňky do bytu. Ačkoli Temu vzniklo teprve v září 2022, dostalo se velmi rychle do povědomí lidí a stalo se nejoblíbenější aplikací roku ve Spojených státech.

Zvyšující se zájem o Temu i v Česku dokazují mimo jiné údaje obchodů s mobilními aplikacemi. Momentálně je v zemi nejstahovanější bezplatnou aplikací na Google Play a na druhém místě ve stejném žebříčku od Apple App Store. Prodejce se v obou zemích zaměřil na masivní reklamu na sociálních sítích.

Tržby čínské technologické společnosti PDD, která provozuje Temu a jeho verzi pro čínský trh Pinduoduo, vzrostly ve třetím čtvrtletí tohoto roku meziročně o 94 procent na 9,7 miliardy dolarů (přes 200 miliard korun). Provozní zisk firmy stoupl o 60 procent na téměř 2,3 miliardy dolarů (50 miliard korun). PDD tak zastínilo i svého rivala Alibabu, který provozuje podobně fungující tržiště Aliexpress, a stalo se nejhodnotnější čínskou firmou v oblasti e-commerce.

PDD je podle odborníka na e-commerce a bývalého šéfa srovnávače cen Heureka Tomáše Bravermana v Číně extrémně silný s kapitálem a cílem uspět globálně. „Takže do toho investují podobně jako Allegro. Temu vnímám jako dalšího silného hráče na trhu, který bude určitě zatápět, a českému uživateli to prospěje, protože bude mít větší šíři sortimentu za nižší ceny. Ale samozřejmě pro českou e-commerce to je výzva, o tom není pochyb.“

Jeho hlavní strategií jsou přitom velmi levné produkty bez nutnosti platit poštovné, díky nimž podle serveru Wired tratí průměrně 30 dolarů na objednávku.

Oblíbenost Temu dokazuje také řada diskusí na internetových fórech, kde si Češi sdělují svou pozitivní zkušenost s objednáváním levných výrobků, které z Číny doputují do tří týdnů.  Někteří si ale naopak stěžují na ztracené zásilky, nižší kvalitu produktů a nereagování zákaznického servisu.

Samo Temu nízké ceny svého zboží pro server Vox odůvodnilo tím, že má velmi efektivní dodavatelský řetězec, z něhož firma vyřadila prostředníky, a zboží je zasíláno rovnou z čínských továren a skladů. Tím pádem může produkty nabízet za velkoobchodní ceny.

U Temu a dalších e-shopů, které prodávají levné zboží z ciziny, si zákazník musí podle Jana Vetyšky, ředitele Asociace pro elektronickou komerci, uvědomit, co s sebou nákup přináší. „To znamená dlouhá a nejistá doba dodání, kdy nevíte úplně přesně, kdy vám zboží přijde. Pak také nejistá kvalita zboží. To, že je to zboží často velice levné, taky může být na úkor toho, že nemusí být třeba originální nebo určené pro náš trh.“

Největším problémem je podle něj složité a dlouhé odstupování od smlouvy, vracení zboží a reklamace. „Když si objednáte zboží za pár set korun, tak by vás doprava stála při vracení vlastně mnohem více. Prostě musíte kupovat něco, o čem víte, že když se vám to nebude líbit nebo se vám to rozbije, tak to vyhodíte.“

Jak pro HN doplnil mluvčí České obchodní inspekce František Kotrba, stížnost na Temu doposud podal pouze jeden Čech, a to kvůli nefunkčnímu elektrospotřebiči, který si objednal.

Kvůli svému vlastníkovi zároveň vyvolává Temu otázky také v oblasti bezpečnosti. Bylo sice založené v Bostonu, ale čínským majitelem PDD. Ten letos v květnu přesunul své hlavní sídlo ze Šanghaje do irského Dublinu, což jak uvedl americký server CNBC, zřejmě symbolizovalo větší zaměření firmy na mezinárodní trh. Irsko je přitom podle serveru oblíbeným místem přesunu zahraničních technologických firem, jelikož je jednak členem Evropské unie, a navíc má nízkou sazbu daně z příjmu právnických osob.

„Z hlediska bezpečnosti a sběru dat o uživateli lze Temu přirovnat k TikToku, jsou zde vazby na Čínu a aplikace určitě sbírá uživatelská data. To samo o sobě jisté riziko představovat může,“ říká Adam Koudela, expert na kyberbezpečnost ze společnosti Xevos.

Nejbezpečnější cesta je podle něj používat virtuální platební kartu, nejlépe kreditní, a nepovolovat aplikaci připojení k místní síti ani k Bluetooth a jiným nástrojům, a už vůbec ne k fotkám, kontaktům a dalším zdrojům dat.

„Aktuálně neexistují důkazy o tom, že by aplikace data uživatelů sdílela s čínskou vládou, nicméně čínské právní prostředí ukládá povinnost jednotlivcům i společnostem spolupracovat s úřady a zpravodajskými službami, což samozřejmě vyvolává značné obavy,“ doplňuje Veronika Blablová, analytička Asociace pro mezinárodní otázky.

Velkou otázkou zůstává také původ levného zboží, které se na Temu prodává. Sama firma uvádí, že používá externí dodavatele. Americký sněmovní výbor pro Čínskou komunistickou stranu letos v červnu vydal zprávu, podle níž může Temu přeprodávat zboží i od takových společností, které k těžbě surovin i výrobě zboží zneužívají nucenou práci příslušníků ujgurské menšiny. Ti jsou držení ve speciálních táborech v čínské provincii Sin-ťiang, kde podle zprávy OSN dochází k porušování lidských práv.

Jestli v Česku nakonec Temu uspěje, zůstává podle Bravermana otázkou. „Myslím, že může taky na konci zjistit, že se v nějakém horizontu nedokáže dostat do profitabilního byznysu a z Evropy může odejít.“ To je ale podle něj otázka několika následujících let, kdy se Temu bude v Česku snažit uspět.

Braverman dodává, že místní e-shopy mají v Česku silné postavení, a pro zahraniční hráče může být proto vstup na trh těžší. „Temu je ale spíš zaměřené na levné čínské věci, takže si nemyslím, že by tady zatopilo hráčům, kteří prodávají klasické výrobky dráž, jako třeba Alza.“

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.