Marketingovým snem každé firmy je, aby se název její značky stal v obecné řeči synonymem pro produkt, který vyrábí. Podaří se to málokomu, česká značka cylindrických zámkových vložek FAB však mezi takové patří. Nemálo Čechů vyráží do prodejny s tím, že potřebují koupit „fabku“.

Značka stejně jako výrobní závod v Rychnově nad Kněžnou už od roku 1997 patří pod švédsko-finskou skupiny Assa Abloy, který ročně vyrobí sedm milionů vložek a vyváží je do více než 70 zemí. Ne všechny nesou ikonickou značku se psem.

Podle šéfa společnosti Assa Abloy Opening Solutions Pavla Jiráska není snadné s ryze tuzemskou FAB prorazit mimo český a slovenský trh. „FAB ovšem vnímáme jako vlajkovou loď. Investujeme do vývoje a máme se značkou velké plány,“ říká v rozhovoru pro HN Jirásek. Než v roce 2021 nastoupil k Assa Abloy, léta se zabýval prodejem papírových kapesníků a dětských plen ve Velké Británii a na Blízkém východě. 

Tři desetiletí jste na třech kontinentech pracoval pro amerického výrobce hygienických potřeb Kimberly-Clark. Je hodně rozdílné prodávat cylindrické vložky a papírové kapesníky a dětské pleny?

Rozdíl je obrovský. Rychloobrátkový segment je řízen více analyticky. V Kimberly-Clark jsme měli k dispozici všechna data, denně jsme měli informace z každé prodejny Sainsbury’s, Tesco i dalších ve Velké Británii o tom, kolik se jakého zboží prodalo. Věděli jsme přesně, co se stane, pokud se změní cena, jaký dopad bude mít promoakce na prodeje dětských plen a jak ovlivní velikost nákupu. Nákupy s plenami jsou totiž o 30 procent větší a strategií prodejců proto bylo přilákat rodiče. Práce pro Assa Abloy je mnohem sofistikovanější a také komplikovanější. Prodáváme bezpečnostní systémy, které je třeba velmi dobře znát. Existují technicky hodně zdatní lidé, u kterých ale po pěti minutách nevíte, o čem mluví, a přestanete je poslouchat. Anebo jsou výborní obchodníci, kteří ale nemají technické znalosti. Proto je klíčové obklopit se lidmi, kteří dokážou obojí.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Co vše pod Assa Abloy v Česku spadá.
  • Jaká je známost značky FAB a její postavení v rámci mateřské skupiny.
  • Proč Jirásek očekává růst trhu s mechatronickými a elektronickými bezpečnostními systémy.
  • Jak hodnotí šéf Assa Abloy v Česku vyhlídky stavebního sektoru.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.