Loni na konci roku se zdálo, že pravidla pro parkování a nabíjení elektroaut v českých garážích budou brzy na světě. Hasiči došli se širokou pracovní skupinou po dlouhých debatách ve všech problematických bodech ke vzájemné shodě, nyní je ale všechno jinak. Jednání o podmínkách vyhlášky je opět na stole. Některým členům pracovní skupiny se na podzim navržené podmínky nelíbí a začali se proti nim bouřit.

V pracovní skupině jsou kromě hasičů, ministerstva průmyslu a obchodu, dopravy nebo pro místní rozvoj zástupci energetiky a developerů. Na podzim se skupina shodla na návrhu hasičů, kteří plánovali co nejdříve poslat novelu vyhlášky o technických podmínkách požární ochrany staveb do klasického legislativního kolečka. 

Požadavky hasičů

Hasiči v současném návrhu požadují v nových i stávajících garážích především instalaci systémů pro rychlou detekci ohně, tedy pokročilou elektronickou signalizaci, která ihned přenese zprávu o požáru nejen na ostrahu garáže, ale i na stanici hasičů. Dále jsou to systémy hašení vodou nebo zařízení pro odvod kouře a tepla v garážích nad 200 míst. Tato podmínka se mění u menších garáží v závislosti na tom, jestli mají otevřené obvodové konstrukce, kde dochází k přirozené výměně vzduchu. 

Mezi další požadavky hasiči řadí použití vhodných, především žáruvzdorných stavebních materiálů. Jednou z podmínek je i to, aby nabíjení aut probíhalo řízeně a kontrolovaně, tedy například wallboxem, nikoliv přímo ze sítě. Hasiči také požadují, aby bylo možné rychle a jednoduše vypnout zdroj elektřiny v místě, kde se dobíjecí body nachází.

„Od pracovní skupiny jsme obdrželi podněty k dopracování RIA (Regulatory Impact Assessment, hodnotí se dopady regulace nebo to, zda si neodporuje s jinými předpisy) a dopadu vyhlášky na stávající hromadné garáže. Hlavním argumentem byla jejich obava ze ‚stigmatizace‘ elektromobility“, sdělila HN mluvčí generálního ředitelství českého Hasičského záchranného sboru Klára Ochmanová s tím, že nyní budou muset znovu o předpisech jednat.

Problém? Stávající garáže

Jedním z těch, kterým se podmínky hasičů nelíbí a vznesli připomínky, je Elektromobilní platforma. Jde o skupinu odborníků zřízenou ministerstvem průmyslu a obchodu, jsou v ní zástupci z autoprůmyslu, energetiky, vědy a finančního sektoru. Kritizují především to, že by nové podmínky měly kromě nových budov platit i v těch stávajících.

Podle tajemníka Lukáše Folbrechta jsou s podněty platformy zajedno jak ministerstva, tak developeři. Těm vadí, že by úpravy a instalace dodatečných zařízení stavby zdražily.

„V rámci přípravy vyhlášky nebylo prokázáno, že by elektromobily do garáží vnášely vyšší nebezpečí než vozy se spalovacím motorem,“ tvrdí Folbrecht s tím, že podobně specifické předpisy mají v blízkých evropských zemích jen na Slovensku a v Nizozemsku. Dodal, že loni na konci roku byla schválena norma s názvem „Elektrické instalace nízkého napětí – Vnitřní elektrické rozvody“, která upravuje požadavky na elektrické rozvody budov tak, aby dobíjení elektromobilů bylo bezpečné.

Podle Folbrechta by bylo požadavky hasičů mnohem jednodušší a levnější splnit v nově projektovaných budovách než ve stávajících garážích. Skupina se snaží předpisy ve vyhlášce co nejvíce zjednodušit, což jde ale proti snaze hasičů mít pravidla co nejbezpečnější. 

„V oprávněných případech, například při parkování v podzemí, kde je případný zásah hasičů složitější, či v případech, kdy jsou nad garážemi byty, může dávat smysl instalace zařízení na detekci požáru. Pokud by byl takový požadavek povinný, mělo by mu předcházet důkladné zhodnocení dopadů, odpovídající lhůta na implementaci a vytvořen dotační titul, ideálně využívající relevantní evropské fondy,“ myslí si Folbrecht.

Otázkou je, co bude s vyhláškou dál. Loni hasiči HN sdělili, že by mohla do konce roku 2025 vstoupit v platnost. Jestli se termín stihne, zatím nikdo předvídat nechce. Hasiči tvrdí, že v druhé polovině března opět zasednou s pracovní skupinou ke stolu a budou se řešit problematické body. „Hasiči dělají vše pro to, aby byl návrh vyhlášky schválen co nejdříve, a věříme, že společným úsilím je možné materiál do poloviny roku předat k projednání vládě,“ tvrdí Ochmanová.

Téma parkování a nabíjení elektroaut v garážích je přitom velmi naléhavé. Elektrické vozy se sice loni v Česku na celkových registracích nových aut podílely z 4,72 procenta, ale automobilky očekávají, že po roce 2030 se podíl elektroaut vyrovná vozům se spalovacím motorem. „Dnešní vozidla jsou obecně větší, obsahují výrazně více plastů a dalších hořlavin. Pokud tedy převládne názor, že je třeba zvyšovat bezpečnost garáží, je to třeba udělat plošně pro vozidla všech pohonů,“ říká Folbrecht.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist