Odhalování nelegální práce patří aktuálně mezi nejvýznamnější činnosti inspektorátů práce. Ačkoliv souhrnná zpráva za loňský rok dosud nebyla zveřejněna, Ekonom má k dispozici neoficiální údaje. „Z předběžných čísel prozatím vyplývá, že v roce 2024 bylo provedeno v oblasti zaměstnanosti 7109 kontrol, z toho 6328 kontrol přímo zaměřených na odhalování nelegální práce,“ uvádí tiskový mluvčí Státního úřadu inspekce práce Richard Kolibač. Míří se tu zejména na takzvaný švarcsystém a stát pro jeho potírání hodlá sázet i na odstrašující účinek trestů. K letošnímu 1. lednu získaly inspektoráty práce oporu v nové legislativě a s ní i nové pravomoci pro zajišťování důkazů a přístup k informacím.
Nová pravidla podporují spolupráci mezi jednotlivými státními orgány a vzájemné sdílení informací. Rozšířen byl seznam sankcí, které lze provinilcům uložit. Vedle finančního postihu mohou nově dotčeným společnostem vzniknout i podstatné reputační ztráty kvůli tomu, že informace o prohřešku bude zpřístupněna široké veřejnosti.
Spolu se zvýšením daňových příjmů státu je cílem kultivovat pracovní prostředí i podnikatelské vztahy a chránit práva zaměstnanců dotčená švarcsystémem. Plán kontrol schválený ministerstvem práce a sociálních věcí letos počítá minimálně s 6700 kontrolami v oblasti zaměstnanosti.
Pokuty jsou pomíjivé, hanba je věčná
Novela zákona o zaměstnanosti zakotvila novou sankci. Rozhodnutí o tom, že nějaká společnost umožnila výkon nelegální práce nebo zastřeně zprostředkovává zaměstnání, může být zveřejněno na úřední desce Státního úřadu inspekce práce, a to až po dobu jednoho roku. Obsah úřední desky je veřejně přístupný i na webových stránkách úřadu. Hrozba sankce tohoto typu by podle zákonodárce měla mít psychologický efekt a některé firmy od nelegálního zaměstnávání odradit. „Zveřejnění rozhodnutí o spáchání přestupku totiž může výrazně poškodit pověst společnosti a narušit její vztahy s obchodními partnery. Navíc to může sloužit jako ‚pozvánka‘ pro další státní orgány, například finanční úřady, aby zahájily vlastní daňové kontroly,“ přibližuje možné následky Jakub Šotník, partner a advokát ve společnosti Rödl & Partner.
O tom, nakolik zveřejnění rozhodnutí reálně ovlivní reputaci hříšníka, se vedou polemiky. „Aby bylo možné předvídat takový účinek sankce i z preventivního a odstrašujícího hlediska, musely by správní orgány rovněž zajistit, aby se informace o spáchání přestupku spolehlivě dostala právě ke klientele konkrétního pachatele, což přirozeně možné není,“ konstatuje Adam Valíček, vedoucí partner advokátní kanceláře Valíček & Valíčková, s tím, že dle jeho zkušenosti navštěvují soukromé osoby webové úřední desky státních úřadů spíše výjimečně.
Advokát přesto doporučuje, aby si společnosti před uzavřením smlouvy svého partnera pomocí úřední desky prověřily. „Důvod tkví v tom, že u takového zveřejnění lze již od počátku mít představu o tom, s jakým subjektem je uzavírána spolupráce, a případně ji nenavázat z důvodu rizika a možné spoluodpovědnosti zaměstnavatele za porušování předpisů pracovního práva,“ vysvětluje Valíček.
Díra za desítky miliard: experti spočítali, o kolik stát přichází kvůli paušálům pro kancelářské OSVČ
Legislativa ukládá, že zveřejnit lze pravomocné rozhodnutí o přestupku spáchaném po 1. lednu 2025. Inspektoráty ovšem takto nebudou postupovat ve všech případech. „Orgány inspekce práce přistoupí k jeho uložení u zjištěných protiprávních jednání s vyšší individuální závažností a vysokou společenskou škodlivostí,“ nastiňuje zamýšlený postup Kolibač.
Tajné záznamy i spolupráce napříč státní správou
Nové pravomoci získala inspekce práce i na úseku zajišťování důkazů a shromažďování informací. Při kontrole nebo v rámci úkonů, které jí předcházejí, může pořizovat zvukový i obrazový záznam bez vědomí kontrolovaného, pokud nelze účelu kontroly dosáhnout jinak.
Novinkou je i možnost požádat o informace správce daně. Díky tomu může inspektorát získat indicie naznačující existenci nelegálního zaměstnávání u daného daňového subjektu. „Typicky se může jednat o údaj, zda OSVČ fakturuje výhradně jednomu subjektu, což je jeden z ukazatelů švarcsystému. Pokud inspektoráty práce zkombinují tyto informace s audiovizuálními záznamy z pracovišť, výrazně to oslabí obranu zaměstnavatelů, jejichž možnosti obhajoby se tím podstatně sníží,“ vysvětluje Šotník.
Dopad nových pravomocí inspekce práce potvrzuje i Valíček. „Pro podnikatele to znamená, že veškeré nedostatky či porušení předpisů mohou být zaznamenány detailněji, než tomu bylo doposud, což zároveň zvyšuje váhu důkazních materiálů v případě hrozících správních řízení či soudních sporů,“ konstatuje advokát.
Míra úspěšného odhalení přestupků přitom byla již před účinností novely vysoká. Jen v roce 2023 bylo v souvislosti s umožněním výkonu nelegální práce v navazujícím správním řízení uděleno více než 550 pokut v souhrnné výši více než 130 milionů korun.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist