České dráhy se poprvé v novodobé historii ani nepřihlásily do tendru na dotovanou vlakovou linku. Bezprecedentní situace přichází v době, kdy ztrácejí pozici na trhu. Zároveň se dostávají do sporů se samosprávami kvůli podmínkám, které po dopravcích chtějí.
Když v pátek dopoledne uplynula lhůta pro podání nabídek do výběrového řízení Plzeňského kraje, který poptává dopravce na linku P3 z Plzně do Domažlic, přesně minutu poté ČD rozeslaly novinářům zprávu, která některé mohla překvapit: České dráhy nabídku vůbec nepodaly. Přitom jde o tendr za 3,2 miliardy korun rozložený do deseti let.
Podle informací HN přišlo rozhodnutí už začátkem tohoto týdne, kdy účast nedoporučil úsek osobní dopravy. Interně to vysvětlil tím, že by firma riskovala stomilionovou pokutu za to, že nebude mít k dispozici požadovaná nová vozidla už v létě 2027. A že to není reálné ani pro ostatní dopravce.
Plzeňský kraj nezveřejňuje informace o tom, kdo se přihlásil, podle informací HN to ale z ostatních dopravců byly minimálně Arriva a RegioJet.
Startuje největší železniční tendr v historii, ve hře je 100 miliard. Jako nákup stíhaček, vtipkuje Hřib
České dráhy přitom tvrdí, že požadavky kraje jsou nesplnitelné. „České dráhy realizovaly průzkum trhu a vhodná secondhandová vozidla splňující parametry kraje se na něm v potřebných počtech a kvalitě nenacházejí,“ uvedl mluvčí firmy.
Situace je paradoxní: linku až do roku 2026 obsluhují právě České dráhy. Ty už v regionu dva vhodné typy vlaků provozují, oba od polské Pesy. Jde o RegioSharky řady 844 z let 2011–2013, což jsou vzhledem k obvyklé čtyřicetileté životnosti železniční techniky pořád celkem nové stroje, které navíc dostávají dodatečně i zabezpečovač ETCS. A k tomu prakticky nové RegioFoxy řady 847.
Požadavky kraje jsou hlavně na nízkopodlažnost, kapacitu přes 100 míst a ETCS – oba typy by je měly splňovat. Problém je ale v jejich počtech: kraj chce hlavně na úseku před Plzní výrazně přidat spojů a potřeba bude 12 jednotek, teď jich tam jezdí jen sedm. Dráhy by sice potřebná vozidla měly mít, ale až v létě 2027. Zpožděním oproti požadavkům tendru by tak podle své analýzy riskovaly pokutu až 100 milionů korun, tedy třetinu roční dotace. Proto nabídku nakonec nepodaly.
„Za takových podmínek není pro ČD možné nabídku podat,“ řekl HN náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta, který si jinak nevybavuje, že by se ČD někdy tendru neúčastnily. „Kam moje paměť a znalosti sahají, tak je to nyní poprvé,“ dodal.
Záznamy ve výběrovém řízení ukazují, že dopravci si několikrát u kraje na podmínky tendru stěžovali a navrhovali posunutí jeho začátku o rok. Kraj ale trval na svém. ČD teď chtějí podmínky napadnout u antimonopolního úřadu.
Graduje tím vlastně koncepční spor o to, jak vymáhat kvalitu vozidel. České dráhy začaly vyklízet pozice na konci desátých let. V tendrech, kde se snažily poctivě zkalkulovat potřebné náklady, byly často dražší než jiná firma a zakázku nedostaly. Pak se někdy ukázalo, že vítězný dopravce byl levnější i díky tomu, že měl málo vozidel nebo nasazoval úplně jiná, ale pokuty za to představovaly jen pár procent z celkové ceny. Až pak začaly samosprávy pokuty zvyšovat.
Jinak řečeno: vyplácelo se naslibovat nemožné, hlavně se k zakázce dostat a pak ji plnit jen zhruba. Jestli to bude i případ tendru v Plzeňském kraji, to se ale zřejmě ukáže až před Vánoci roku 2026.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist