Závěr kariéry se původní Škodě Enyaq povedl. V Německu to byl loni druhý nejprodávanější elektromobil, v celé Evropě se skoro 70 tisíci kusy čtvrtý nejoblíbenější bateriový vůz. Teď navíc přichází zmodernizované provedení, které by vydobyté pozice ještě rádo posílilo.

Proto si půjčuje vnější vzhled známý už z Elroqu. Pryč je doba, kdy se chtěl Enyaq připodobnit klasickou přední maskou spalovacím sourozencům. V novém vydání je vpředu takzvaná Tech-Deck Face, tedy úzká lesklá černá maska, na kterou navazují obrysová a denní LED světla. Dálková a potkávací světla mají svou pozici níže v nárazníku a umí svítit i technologií Matrix LED s 36 samostatnými segmenty.

Trochu kontroverzně může působit dvoubarevné lakování, které má hatchback (kupé ani výbava Sportline tento prvek nemá), vytvořené obložením spodní části dveří a nárazníků v odstínu tmavého chromu. Vynikne to zvláště v kombinaci s novou zelenou barvou Olibo nebo třeba červeným lakem.

S výjimkou středů kol už také nikde nejsou loga okřídleného šípu. Dokonce i volant dostal stylizovaný nápis. V interiéru se jinak mnoho změn neodehrálo, což jde na vrub postupným úpravám během posledních čtyř let. Nechybí ale vyšší podíl recyklovaných materiálů, už také nečekejte lesklý chrom.

Jak jezdí

Testovací trasa vedla z pražského letiště na Lipno a pak po silničkách v okolí vodní nádrže na Vltavě. A Enyaq na nich dokázal, že je to stále ten dobře jezdící elektromobil s komfortním, ale přitom jistým podvozkem. A je jedno, jestli zrovna auto má volitelné adaptivní tlumiče, či nikoliv.

Technicky se SUV prakticky nezměnilo už jen proto, že jej v této oblasti Škoda Auto vylepšuje kontinuálně. Naposledy třeba novými motory nebo poslední generací multimediálního systému, která konečně nabízí intuitivnější ovládání a především je výrazně stabilnější.

Jednu změnu ale nakonec přece jen v technických údajích najdeme, základní provedení se jmenuje nově Enyaq 60. To proto, že dostalo větší baterku s kapacitou 59 kWh a na zadní kola také míří vyšší maximální výkon 150 kW, takže 100 km/h pokoří za 8,1 vteřiny. V kombinaci s vylepšenou výbavou to už neznamená startovací cenu pod 900 tisíci korunami, nově stojí Enyaq nejméně 1,015 milionu korun. K cenám se ale ještě dostaneme.

Díky větší baterce ujede základní Enyaq jako hatchback 434 a jako kupé 443 kilometrů na jedno nabití. I když má nejnižší výkon, na silnici působí díky nižší hmotnosti ze všech tří nabízených variant nejhbitěji. Oproti Enyaqu 85 je lehčí asi o 140 kilo, oproti Enyaqu 85x dokonce zhruba o 230 kilo. Překvapí také, že se tato verze nabíjí až 165 kW, tedy rychleji než dražší Enyaq 85, který zvládá 135 kW. Verze 85x díky jiné chemii baterky pak umí 175 kW.

Obě verze s 85 v názvu mají baterku s využitelnou kapacitou 77 kWh a výkon 210 kW. Provedení x jej přenáší na obě nápravy, jinak je Enyaq v obou karosářských verzích zadokolka. V porovnání s předchůdcem ale verze 85 a 85x dojedou dál. Akční rádius vzrostl na 581, respektive 544 km u hatchbacku a 591, respektive 552 km u kupé.

Může za to především zlepšená aerodynamika, koeficient odporu vzduchu spadl na 0,245 u hatchbacku a 0,225 u kupé. Přední část je více zaoblená, nová je kapota, upravené byly nárazníky nebo kola.

V praxi se nový Enyaq ukazuje být stejně úsporným jako předchůdce. Na trase z pražského letiště na Lipno, která měla 222 kilometrů a z poloviny vedla po dálnici, jsme vzali Enyaq 85 Coupé. Výsledek? Průměrná spotřeba 17,7 kWh / 100 km při normální jízdě na rychlostních limitech ve městě a na okreskách a maximálně 120 km/h na dálnici.

Škodovka sice uvádí průměr 14,7 až 15,6 kWh / 100 km, takže k němu nám trochu chybělo, i tak bychom ale na jedno nabití zvládli přes 430 kilometrů. A to je na skoro 2,2tunové SUV nadprůměrná hodnota. Enyaq tím v reálných podmínkách výrazně poráží podobně drahý a velký Peugeot e-3008 a ujede i technicky a cenově podobnému Fordu Capri.

Na stejné trase, jen v opačném směru jsme zkoušeli i Coupé 85x, kde jsme ovšem testovali dynamické a sportovní schopnosti auta. I tak se ale spotřeba zastavila na 21 kWh / 100 km, čehož někteří konkurenti nedosáhnou ani při klidné jízdě.

Záložní zdroj energie

Důležitou novinkou, která se objevuje s modernizací, jsou funkce V2H a V2G. Tedy schopnost auta napájet z baterie dům či posílat energii zpět do sítě. Potřeba je k tomu specifický obousměrný wallbox od Škodovky.

Automobilka tvrdí, že průměrnou domácnost je auto schopné napájet i několik dnů, pokud by ji zasáhl výpadek elektrické energie. Zároveň ale auto nikdy nevyužije celou kapacitu baterky, takže s ním i po použití jako záložního zdroje energie bude možné někam odjet. A protože se domácnosti mohou zapojit do balancování elektrické sítě, může baterka elektromobilu majitelům dokonce i vydělávat.

Omlazený Enyaq je už možné objednat, ceny startují na zmíněných 1 015 000 korunách za hatchback, respektive 1 075 000 korunách za kupé. U něj platí, že je vždy o 60 tisíc dražší.

Startovací výbava Selection obsahuje 19palcová litá kola, parkovací senzory vpředu i vzadu, včetně parkovací kamery vzadu, hlídání mrtvého úhlu, vyhřívaná přední sedadla a multifunkční kožený volant, třízónovou klimatizaci, bezklíčové zamykání a startování, 13palcový infotainment s navigací nebo bezdrátové zrcadlení chytrého telefonu.

Verze 85 stojí 1 130 000 korun, a je tak oproti modelu před modernizací dražší o tisícikorunu, provedení 85x je pak s cenou 1 190 000 korun dokonce o 39 tisíc korun levnější.

Druhá dostupná výbava Sportline má kromě černých detailů karoserie, sportovních sedadel a 20palcových kol také světla Matrix LED, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí a masážní funkcí, zadní boční airbagy, adaptivní vedení v jízdním pruhu, virtuální pedál nebo bezdrátové nabíjení telefonu. Ceny startují na 1 125 000 korunách s menší baterkou.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist