Během posledního desetiletí se retail parky etablovaly jako klíčová součást maloobchodní infrastruktury v České republice. Jejich atraktivita spočívá zejména v jednoduchém konceptu – jednopodlažní budovy s přímým přístupem z parkoviště, nízkými provozními náklady a vysokou flexibilitou pro nájemce. Tento formát se osvědčil jak v menších městech, kde často představuje hlavní nákupní zónu, tak i v okrajových částech velkých aglomerací, kde doplňuje nabídku tradičních obchodních center.
Pandemie covidu-19 a následný růst online prodeje dočasně ovlivnily nákupní chování zákazníků, avšak retail parky z této situace vyšly relativně silné. Jejich zaměření na potřeby každodenního nákupu, dobrá dostupnost autem a možnost rychlého a cíleného nákupu z nich učinily preferovaný formát. Významnou roli hraje i důraz na tzv. value for money – retail parky jsou většinou pronajaté diskontním řetězcům a značkám orientovaným na cenově citlivého zákazníka. To odpovídá aktuálním makroekonomickým trendům, včetně inflace a snižující se reálné kupní síly obyvatelstva.
Obchodní centra a retail parky se staly investičním hitem. Paradoxně jim nahrály covidové roky i inflace
Z pohledu investorů zůstávají retail parky atraktivní díky stabilním nájemním výnosům a nízké míře neobsazenosti. V roce 2024 tvořily retail parky přibližně třetinu všech investic do komerčních nemovitostí v Česku. Dochází také k profesionalizaci trhu – rostoucí počet akvizic ze strany institucionálních investorů, jako jsou bankovní fondy a nemovitostní fondy kvalifikovaných investorů, potvrzuje důvěru v tento segment. Regionální diverzifikace přitom zvyšuje odolnost portfolií vůči lokálním výkyvům.
Do budoucna se očekává pokračující poptávka po menších, energeticky efektivních projektech s důrazem na ESG standardy. Rostoucí tlak na digitalizaci může ovlivnit další rozvoj tohoto konceptu. Prodejny v retail parcích jsou již dnes propojené s e-commerce a slouží také jako výdejny pro již předem objednaný nákup.
Retail parky tak zůstávají důležitým pilířem českého maloobchodního trhu a i přes dílčí změny v nákupním chování i technologických trendech představují stabilní a adaptabilní formát pro investory, developery i nájemce.
Autor je člen investičního výboru fondu a obchodní ředitel skupiny Realia
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist