Pokud developeři dodrží své plány, zažije Česko v následujících dvou letech boom výstavby maloobchodních parků. Menší centra poblíž měst, kde má každá prodejna svůj vlastní vchod ze společného parkoviště, jsou už od covidových dob mezi investory značně populární. Díky zaměření na prodejny levnějšího zboží nabízejí zajímavé výnosy i v době vysoké inflace. Zároveň dovedou obsloužit menší města, kde se nevyplácí budovat velká obchodní centra.

Podle dat poradenské společnosti Cushman & Wakefield by v Česku mělo letos vzniknout 31 nových retail parků s plochou přes 166 tisíc metrů čtverečních, následující rok to má být dokonce 220 tisíc metrů a 39 parků. Šlo by tak o rekordy, které zatím drží roky 2020 (počet) a 2021 (plocha). Slušně se maloobchodním parkům dařilo i loni. Vyrostlo jich 17 na 62,5 tisíce metrů čtverečních, což byl meziroční nárůst o více než dvě pětiny.

Výstavba byla v covidových letech silná i přesto, že část projektů developeři odložili. Nyní je začínají realizovat, což se podle Jana Čížka, vedoucího týmu nákupních parků ve zmíněné společnosti Cushman & Wakefield, projevilo na loňských číslech a bude mít vliv i v následujících letech. „Developeři retail parků umí mnohem rychleji reagovat na vývoj trhu a zvýšenou poptávku nájemců po prostorech, něž je tomu u klasických obchodních center,“ konstatuje Čížek. Výstavbu developeři plánují především ve Středočeském, Jihočeském a Pardubickém kraji.

Celkem bylo ke konci loňského roku v Česku 263 retail parků o rozloze 1,2 milionu metrů čtverečních. Dohromady obstarávají asi třetinu maloobchodní plochy. Za posledních pět let stoupl jejich podíl o pět procentních bodů. Zbytek zhruba ze čtyř milionů metrů připadá především na velká obchodní centra.

„Retail parky se nadále těší velkému zájmu nakupujících, což podporuje jejich další výstavbu. Ta se soustřeďuje primárně do menších měst do 10 tisíc obyvatel, kde developeři připravují menší projekty do 2,5 tisíce metrů čtverečních. Dále se rozšiřují velké úspěšné projekty ve větších městech, u nichž je cílem posílit pozici v dané spádové oblasti,“ konstatuje Čížek.

Retail parkům ve velkém nahrála covidová pandemie, během níž byla značná část obchodů ve velkých centrech uzavřena. Lidé tak neměli takovou motivaci je navštívit. Maloobchodní parky je navíc lákaly svým konceptem, kdy se nemuseli zdržovat v uzavřených prostorech, protože každá provozovna má vlastní vchod z venkovního parkoviště. Návštěvnost v tomto typu nemovitostí příliš neovlivnila ani inflace, jelikož jejich nájemci pocházejí často z řad diskontních řetězců s levnějším zbožím.

Odolnost maloobchodních parků je důvodem, proč přitahují investory včetně tuzemských realitních fondů. Podle dat projektu TOP realitní fondy, který HN sestavují ve spolupráci s Institutem strategického investování (ISTI) při pražské VŠE, byl v loňském třetím čtvrtletí nejvýnosnější fond Realia Fund zaměřený právě na retail parky. Za dvanáct měsíců dosáhl zhodnocení 15,2 procenta.

„Maloobchod je segment, který funguje vždycky,“ prohlásil v rozhovoru s HN Roman Latuske, partner investiční skupiny ZDR Investments, jejíž fondy jsou taktéž vlastníky retail parků.

Sektor má navíc potenciál dalšího rozvoje. O místa v parcích je zájem. Podle Čížka z Cushman & Wakefield jej nyní projevují například provozovatelé fastfoodových řetězců. Pro lidi z menších a středně velkých obcí navíc představují snadnou možnost, kde nakupovat. Velká obchodní centra tam nevznikají a zatím se zde ve velkém neprosadily ani dovážkové služby typu Rohlík nebo Košík.

Poptávku investorů po retail parcích dokládá i nejnovější akvizice zmíněného fondu Realia. Ten v úterý oznámil koupi prostor v jihomoravských Hustopečích. Park s rozlohou 3300 metrů čtverečních si pronajímá osm značek, mezi nimi například drogerie Rossmann, prodejce domácího sortimentu Pepco nebo řetězec se sportovním vybavením Sportisimo. 

Přehled realitních fondů v Česku

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.