Češi v červnu nakupovali na e-shopech častěji než v jiných měsících tohoto roku. Podle aktuálního průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) byla průměrná červnová útrata v e-shopech druhá nejvyšší za celé první pololetí. Oproti loňsku vzrostla o osm procent a činila 4703 korun na osobu.
„Celý letošní rok dosud sledujeme růst výdajů na objednávky z internetových obchodů. Současně nás těší meziroční srovnání, které dosavadní úspěšný vývoj potvrzuje,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Každý zákazník provedl v červnu v průměru 3,84 objednávky, což je mírně nad průměrem běžného měsíce v první půli roku. Podle Vetyšky lze očekávat, že čísla porostou i v dalších měsících. Letní sezonu brzy vystřídají nákupy spojené s návratem do škol a zaměstnání, které pozvolna přecházejí v předvánoční špičku, tradičně nejsilnější období roku.
Za rostoucími čísly ale není jenom chuť utrácet. Výdaje v e-shopech tlačí nahoru i inflace. „Spotřebitelské ceny v červnu zrychlily svůj meziroční růst na 2,9 procenta, což byla nejvyšší hodnota od prosince loňského roku. Na tento vývoj, jak je poslední dobou obvyklé, měly největší vliv ceny potravin a pohonných hmot,“ uvedla Pavla Šedivá z Českého statistického úřadu. Část zvýšených útrat tak může být způsobena právě růstem cen.
Úniky se stopami. E-shopy zapírají i online platby za stamiliony, finanční úřad má první stovky podezřelých
Z dat APEK zároveň vyplývají zajímavé rozdíly mezi nákupním chováním mužů a žen. Zatímco ženy provedly v červnu v průměru 3,92 nákupu, tedy o něco víc než muži (3,76), muži za zboží utratili podstatně více. Jejich průměrná měsíční útrata dosáhla 5009 korun, u žen byla zhruba o 900 korun nižší. Odráží se v tom rozdílný výběr zboží i přístup k samotnému nakupování, muži častěji pořizují dražší produkty, ženy naopak více drobnějších položek, které nakupují pravidelněji.
Roli hraje i věk. Nejaktivnějšími online nakupujícími jsou lidé ve věku 25 až 34 let, téměř 40 procent z nich uvádí, že na internetu utratí víc než v kamenných obchodech. Se stoupajícím věkem zájem o e-commerce klesá. Ve skupině 55 až 64 let je podíl takových zákazníků nejnižší. Starší generace zůstává věrná osobnímu nákupu.
Online nákupy navíc čím dál více doplňují nové formy doručování, které spotřebitelům usnadňují přístup k objednanému zboží. Síť výdejních boxů v Česku stále roste, jen ze Z-boxů Zásilkovny si lidé letos v červnu vyzvedli přes 130 tisíc zásilek mezi devátou a jedenáctou večer. Lidé oceňují možnost vyzvednout si zboží mimo běžnou otevírací dobu, třeba cestou z práce nebo po uspání dětí.
E-shopy i přeprodejní platformy jako Vinted nebo Aukro tak posilují doručování i mimo tradiční kanály. A podle dat společnosti Shoptet, jejíž technologie využívá přes 40 procent tuzemské e-commerce, utratili Češi v první polovině letošního roku online přes 35 miliard korun, o 16 procent víc než vloni. E-commerce se tak po pandemickém ochlazení opět nadechuje k růstu.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist