Do zemí visegrádské čtyřky – Maďarska, Polska, Slovenska a částečně i České republiky – proudí stále více čínských investic do baterií a elektromobilů. Tyto projekty podporují zelenou a digitální transformaci regionu, zároveň ale vyvolávají otázky o konkurenceschopnosti Evropy, její strategické autonomii a tvorbě místní přidané hodnoty.

Zatímco v sousedním Německu vzniká továrna na výrobu polovodičů, jejímž většinovým vlastníkem je tchajwanská společnost TSMC, což je krok jasně směřující k technologické suverenitě EU, země V4 si musí položit otázku: Zůstaneme montovnou, nebo se dokážeme posunout výš v globálním hodnotovém řetězci?

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak může továrna v Drážďanech ovlivnit dodavatelské sítě v zemích V4.
  • Které státy V4 přijímají čínský kapitál.
  • Jaký je potenciál tchajwanských investic pro výzkum, vývoj a kvalifikaci pracovních sil ve V4.
  • Jaká jsou rizika, že náš region zůstane periferní montovnou místo high‑tech uzlu.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.