Píše se rok 1945 a zaměstnanci velkých filmových studií hromadně opouští Hollywood. Stávkují za zlepšení pracovních podmínek. Demonstrace řídí dnes už nefunkční odborová organizace – Conference of Studio Unions. Konkurenční odboráři, které sdružuje Mezinárodní aliance zaměstnanců divadelní scény (IATSE), však nadále zůstávají na svých místech navzdory tvrdým pracovním podmínkám. Chicagská mafie má totiž odborovou organizaci pod palcem a přikázala jim stávku sabotovat, protože Hollywood jim vydělává miliony dolarů.
Nyní je to právě Mezinárodní aliance zaměstnanců divadelní scény, kdo se dostal do sporu s hollywoodskými hegemony, jako jsou například společnosti Netflix, Amazon nebo Disney. Členové IATSE minulý týden hlasovali o zahájení celonárodní stávky kvůli pracovním podmínkám. Téměř 99 procent z nich hlasovalo pro. Tím pádem filmovým studiím hrozí pozastavení produkce, pokud zhruba 150 tisíc zaměstnanců z filmových štábů po celých USA a Kanadě vyjde do ulic. Jsou mezi nimi kameramani, maskéři, rekvizitáři a další lidé, kteří stojí na pozadí tvorby filmových snímků. Odbory s filmovými studii projednávají smlouvu, jež se dotkne asi 60 tisíc z nich.
Nedávno jste již předplatné aktivoval
Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.
Tento článek pro vás někdo odemknul
Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!
Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení
Využitím nabídky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Přihlaste se,
nebo si jen přečtěte odemčený článek bez přihlášení.
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.
Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma
Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.
Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.
Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.
V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.
Pokračovat na článekPředchozímu tříletému kontraktu mezi zaměstnanci a studii vypršela platnost letos v červenci. Jednání o obnově začala v květnu, avšak Aliance filmových a televizních producentů (AMPTP), zastupující například subjekty Apple, Amazon a Netflix, diskuse zastavila 20. září, protože nesouhlasila s nejnovějším návrhem IATSE. V něm odbory požadovaly lepší peníze za streamovací služby, vyšší mzdy koordinátorů a asistentů u všech produkcí, delší pauzy mezi směnami a o víkendech, stejně jako prodloužení přestávek na jídlo, píše americký list New York Times.
„Doufám, že studia pochopí odhodlání našich členů. Míč je na jejich straně. Jestli se chtějí vyhnout stávce, vrátí se k vyjednávacímu stolu a dají nám smysluplnou nabídku,“ uvedl v prohlášení prezident IATSE Matthew Loeb.
Na stranu zaměstnanců filmových studií se přidala i řada politiků. V pátek 120 členů Kongresu poslalo Alianci filmových a televizních producentů dopis, v němž ji urgují, aby zaměstnancům nabídla lepší pracovní možnosti. „Neschopnost dosáhnout dohody ohrozí nejen živobytí pracovníků, ale také členy jejich rodinných příslušníků, kteří se spoléhají na práci ve vašem sektoru. To by mohlo mít negativní důsledky pro celou ekonomiku Spojených států,“ píše se v dopise.
Aliance filmových a televizních producentů na dopis kongresmanů zareagovala v pondělí. S politiky se shodují na tom, že je v zájmu všech dojít k dohodě v rámci nové smlouvy, aby průmysl dále „šlapal“. Ve své odpovědi organizace šalamounsky uvedla: „Dohody během společných jednání dosáhneme, ale bude to vyžadovat od obou stran, aby v dobré víře spolupracovaly a byly ochotny dosáhnout kompromisů, skrze něž dosáhneme konsenzu.“ Filmaři rovněž sdělili, že odboráři si musí uvědomit, jak se po pandemii proměnila ekonomická situace.
Hollywood sčítá stávkové ztráty
Američtí mediální analytici se shodují na tom, že protesty proti pracovním podmínkám v Hollywoodu mohly přijít mnohem dříve. Od roku 1940 se v zábavním byznyse odehraje zhruba jeden velký protest každých 10 let. Poslední velké demonstrace, jež Hollywood pamatuje, se odehrály před 14 lety. Tehdy asociace filmových a televizních scenáristů (Writers Guild of America – WGA) vyhlásila protest, do něhož se zapojilo všech 12 tisíc filmových a televizních scenáristů amerických odborových svazů.
Protesty trvaly 100 dní a příčinou byla opět nedostatečná kvalita pracovních podmínek a snaha scenáristů o zvýšení platů ve srovnání se zisky větších studií. Stávka stála kalifornskou ekonomiku v přepočtu skoro 46 miliard korun a 37 tisíc pracovních míst.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist