Internetové obchody přehlcené v adventním čase velkým množstvím objednávek dokážou zákazníkům zkomplikovat Vánoce. Dárek nedoručí včas nebo vůbec. Právě nyní roste také riziko podvodného jednání a některé e-shopy mohou nakupujícího obrat o peníze. Právníci proto upozorňují, že by si lidé měli na podezřelé internetové prodejce dát pozor.

Když e-shop nedodá zákazníkovi objednané zboží, má se podle advokáta Štěpána Ciprýna nejdříve obrátit na prodávajícího – zatelefonovat mu nebo napsat a pokusit se o neformální domluvu. „Pokud o ni ale prodávající nestojí nebo vůbec nereaguje, je namístě, aby zákazník zaslal na adresu prodávajícího předžalobní výzvu, stačí e-mailem,“ vysvětluje Ciprýn. V ní nakupující požádá o vydání či poslání zboží a upozorní obchodníka, že pokud mu nevyhoví, obrátí se na soud.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Advokát David Pytela však varuje před zdlouhavostí takového způsobu řešení. „Soudní řízení je časově i finančně náročné. Je tedy lepší odstoupit od smlouvy kvůli nedodání zboží a domáhat se vrácení peněz,“ radí.

Od smlouvy uzavřené na internetu lze bez jakékoliv sankce či udání důvodu odstoupit do 14 dnů od převzetí zboží. V některých případech to však zákon vylučuje. Například jde-li o kupní smlouvu na předmět, který byl upraven podle přání zákazníka – třeba oblečení s vlastním potiskem.

„Odstoupit od smlouvy nelze také v případě objednání zboží, které podléhá rychlé zkáze, například potravin, při koupi novin a jiných tiskovin, pokud se nejedná o předplatné, nahrávek či počítačových programů, u nichž zákazník porušil obal, nebo zboží v uzavřeném obalu, které z hygienických důvodů nelze vrátit – třeba kartáček na zuby,“ doplňuje Ciprýn.

Zrušit objednávku, a tedy odstoupit od smlouvy uzavřené po internetu lze často i před převzetím zboží. Zákazník by to ale měl prodejci oznámit, případně se s ním domluvit na dalším postupu. Nestačí pouze zboží při doručení nepřevzít či si ho nevyzvednout na poště. Jinak by prodejce mohl požadovat po spotřebiteli zbytečně vynaložené náklady, například poplatek za uskladnění zboží.

Prodávající by si však měl také pohlídat, aby o právu odstoupit od smlouvy zákazníka poučil. Seriózní e-shopy toto poučení mají na svých stránkách a zákazník musí před nákupem potvrdit, že ho četl.

„Mnohdy se ale setkáváme s případy, kdy kupující namísto v e-shopu objedná zboží či službu e-mailem. Prodávající přitom zapomene kupujícího o právu na odstoupení od smlouvy poučit. Pokud zákazníka nepoučí, zákonná čtrnáctidenní lhůta k odstoupení se prodlužuje o celý rok,“ upozorňuje právník Jan Skoupý. Pokud zákazník od smlouvy odstoupí, musí mu prodejce vrátit veškeré peníze, které za zboží kupující zaplatil, včetně poštovného, a to nejpozději do čtrnácti dnů.

Odstoupí-li zákazník od smlouvy na zboží již zaplacené přes internet a domáhá-li se vrácení peněz, opět zašle předžalobní výzvu prodávajícímu, případně se obrátí na soud. „V případě soudního sporu se zákazníku nabízí kromě běžné žaloby na vrácení zaplacené částky ještě rychlejší a levnější způsob, a to využití návrhu na vydání elektronického platebního rozkazu k vrácení peněz. O jeho vydání soud rozhodne do několika týdnů. Na základě vydání rozkazu pak soud zahájí proti prodávajícímu exekuci,“ vysvětluje Ciprýn.

Proti elektronickému platebnímu rozkazu však může prodávající podat odpor, což by automaticky vedlo k standardnímu soudnímu řízení. „Vyhraje-li zákazník soudní spor, má v ruce rozsudek, na jehož základě může zahájit exekuční řízení v případě, že prodávající stále dobrovolně nevrátí dlužnou částku,“ dodává.

Zákazník také může podat návrh na zahájení mimosoudního řešení sporu k České obchodní inspekci. Návrh je možné podat do roku ode dne, kdy zákazník kontaktoval prodejce, aby ho požádal o zaslání zboží nebo vrácení peněz. Řízení před Českou obchodní inspekcí však Skoupý nedoporučuje. „Mimosoudní řešení sporu v mnohých případech nedonutí prodávajícího peníze vrátit,“ vysvětluje.

Často se také stává, že zboží sice zákazníkovi dorazí, ale je poškozené. Nezáleží přitom na tom, zda poničení způsobil prodejce, nebo přepravní služba. Za poškození stále zodpovídá e-shop. David Pytela upozorňuje, aby si nakupující opatřil důkazy, že zboží nepoškodil sám. Ideální je hned po zjištění vady zboží vyfotografovat nebo natočit na video. Pokud věc přijde v poškozeném obalu, je vhodné zaznamenat na video rozbalování. „Reklamaci pak zákazník řeší s prodávajícím. Aby své postavení při vyjednávání o reklamaci posílil, doporučuji, aby kontaktoval také společnost, která zboží doručovala, a nahlásil jí poškození věci při přepravě,“ radí Skoupý.