Pošťáci od letoška k rozvozu zásilek a balíků používají nově také elektrokola. Jak ale HN minulý týden upozornily, plně naložené bicykly uvezou jen pracovníky vážící nejvýš 60 kilogramů. Jejich nosnost je totiž reálně o 30 kilogramů nižší, než kolik vítěz tendru slibuje ve smlouvě s Českou poštou. Tím však problémy s dodávkou stovky kol na elektrický pohon nekončí. Ukazuje se, že státní podnik vyšla kola podstatně dráž, než za kolik si je může kdokoliv pořídit v běžném obchodě.
Devítimilionovou zakázku na dodání stovky elektrokol v nákladním provedení získala od pošty malá společnost Kosmos bikes. Státnímu podniku prodala elektrokola Crussis e-City 1.16-S. Nejde tedy o klasické cargo kolo, jako mají třeba pošťáci v cizině, ale o běžný model, který osadila brašnami, nosiči a plastovým boxem na zásilky. Jeden kus vyšel podle smlouvy i s daní na 79 tisíc korun. Na oficiálním e-shopu značky Crussis si však lidé mohou stejný model kola pořídit za necelých 37 tisíc korun.
Nedávno jste již předplatné aktivoval
Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.
Tento článek pro vás někdo odemknul
Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na týden zdarma předplatitelem HN+ i vy!
Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení
Využitím nabídky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Přihlaste se,
nebo si jen přečtěte odemčený článek bez přihlášení.
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.
Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma
Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.
V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.
Pokračovat na článekJediný rozdíl proti pošťáckému kolu je v tom, že tento model má pouze jeden zadní nosič. „Když připočítáme navíc přední nosič, brašny a zadní kufr, jsme zhruba na 44 tisících. Kam se podělo těch zbylých 35 tisíc?“ říká zakladatel a jednatel společnosti Ekolo.cz Jakub Ditrich.
Šéf jednoho z největších obchodů s elektrickými koly navíc upozorňuje, že jde o srovnání s běžnou maloobchodní cenou. Pokud by se vysoutěžená částka porovnala s velkoobchodní cenou, která bývá i o desítky procent nižší, rozdíl ještě naroste.
„Přesnou cenu, za kterou jsme elektrokola firmě Kosmos bikes dodali, sdělit nemohu, protože bychom tím porušili obchodní tajemství. Nicméně mohu potvrdit, že jsme je dodali za velkoobchodních podmínek, které jsou výhodnější než cena, kterou vidíte na našich webových stránkách,“ potvrzuje jednatel firmy Crussis Petr Výkruta.
Rozvážet mohou jen lehké váhy. Pošta pořídila elektrokola, která plně naložená uvezou jen lidi do 60 kilo
Pro malou firmu Kosmos bikes, která v Kosmonosech u Mladé Boleslavi provozuje kamenný obchod s koly a elektrokoly, tak jde o velmi výhodný obchod. Podnik podle informací z obchodního rejstříku vlastní Radek Nový se svým bratrem Tomášem. Obchod založili v roce 2018, od té doby nicméně nezveřejnili ani jednu účetní závěrku. Na dotazy HN zástupci firmy nereagují.
Česká pošta na ceně elektrokol nevidí nic zvláštního. „Cena takto vybavených elektrických cargo kol se na trhu pohybuje v rozmezí od 70 do 150 tisíc korun,“ míní mluvčí podniku Ivo Vysoudil.
Ditrich ze společnosti Ekolo.cz potvrzuje, že cena nákladních kol se opravdu pohybuje kolem 150 tisíc korun. Takové modely však mají podstatně odlišné parametry, často jde o kola vyrobená na zakázku s vyšší nosností a jinou strukturou rámu.
V případě bicyklů pro Českou poštu však nejde o nákladní kolo, ale spíše o městské elektrokolo s brašnami. Crussis navíc ani cargo kola nevyrábí. „Po takovém kole nemůžete chtít, aby denně najelo až 60 kilometrů se stokilovým chlapem a 45 kilogramy zásilek,“ líčí Ditrich.
Podle smlouvy, kterou pošta s Kosmos bikes uzavřela loni v prosinci, mají elektrokola v brašnách a na nosiči uvézt náklad až 60 kilogramů, celková nosnost by pak měla být až 155 kilogramů.
Šéf Crussis Výkruta ale upozorňuje, že zmíněný model uveze nanejvýš náklad o 35 kilogramů nižší. „Při zatížení nosiči a nákladem o celkové hmotnosti 60 kilogramů by tak na osobu používající elektrokolo zbývalo pouze 60 kilogramů,“ říká.
Firma Kosmos bikes uspěla v zakázce mimo jiné proto, že se kromě ní do tendru nikdo další nepřihlásil. Součástí zakázky v celkové hodnotě devět milionů korun je také zajištění náhradních dílů či dvouletý záruční servis bicyklů. S opravou stovky elektrokol pomůže obchodu z Kosmonos ještě dalších devět autorizovaných servisních míst.