Pošťáci od letoška k rozvozu zásilek a balíků používají nově také elektrokola. Jak ale HN minulý týden upozornily, plně naložené bicykly uvezou jen pracovníky vážící nejvýš 60 kilogramů. Jejich nosnost je totiž reálně o 30 kilogramů nižší, než kolik vítěz tendru slibuje ve smlouvě s Českou poštou. Tím však problémy s dodávkou stovky kol na elektrický pohon nekončí. Ukazuje se, že státní podnik vyšla kola podstatně dráž, než za kolik si je může kdokoliv pořídit v běžném obchodě.

Devítimilionovou zakázku na dodání stovky elektrokol v nákladním provedení získala od pošty malá společnost Kosmos bikes. Státnímu podniku prodala elektrokola Crussis e-City 1.16-S. Nejde tedy o klasické cargo kolo, jako mají třeba pošťáci v cizině, ale o běžný model, který osadila brašnami, nosiči a plastovým boxem na zásilky. Jeden kus vyšel podle smlouvy i s daní na 79 tisíc korun. Na oficiálním e-shopu značky Crussis si však lidé mohou stejný model kola pořídit za necelých 37 tisíc korun.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Jediný rozdíl proti pošťáckému kolu je v tom, že tento model má pouze jeden zadní nosič. „Když připočítáme navíc přední nosič, brašny a zadní kufr, jsme zhruba na 44 tisících. Kam se podělo těch zbylých 35 tisíc?“ říká zakladatel a jednatel společnosti Ekolo.cz Jakub Ditrich.

Šéf jednoho z největších obchodů s elektrickými koly navíc upozorňuje, že jde o srovnání s běžnou maloobchodní cenou. Pokud by se vysoutěžená částka porovnala s velkoobchodní cenou, která bývá i o desítky procent nižší, rozdíl ještě naroste.

„Přesnou cenu, za kterou jsme elektrokola firmě Kosmos bikes dodali, sdělit nemohu, protože bychom tím porušili obchodní tajemství. Nicméně mohu potvrdit, že jsme je dodali za velkoobchodních podmínek, které jsou výhodnější než cena, kterou vidíte na našich webových stránkách,“ potvrzuje jednatel firmy Crussis Petr Výkruta.

Pro malou firmu Kosmos bikes, která v Kosmonosech u Mladé Boleslavi provozuje kamenný obchod s koly a elektrokoly, tak jde o velmi výhodný obchod. Podnik podle informací z obchodního rejstříku vlastní Radek Nový se svým bratrem Tomášem. Obchod založili v roce 2018, od té doby nicméně nezveřejnili ani jednu účetní závěrku. Na dotazy HN zástupci firmy nereagují.

Česká pošta na ceně elektrokol nevidí nic zvláštního. „Cena takto vybavených elektrických cargo kol se na trhu pohybuje v rozmezí od 70 do 150 tisíc korun,“ míní mluvčí podniku Ivo Vysoudil.

Ditrich ze společnosti Ekolo.cz potvrzuje, že cena nákladních kol se opravdu pohybuje kolem 150 tisíc korun. Takové modely však mají podstatně odlišné parametry, často jde o kola vyrobená na zakázku s vyšší nosností a jinou strukturou rámu.

V případě bicyklů pro Českou poštu však nejde o nákladní kolo, ale spíše o městské elektrokolo s brašnami. Crussis navíc ani cargo kola nevyrábí. „Po takovém kole nemůžete chtít, aby denně najelo až 60 kilometrů se stokilovým chlapem a 45 kilogramy zásilek,“ líčí Ditrich.

Podle smlouvy, kterou pošta s Kosmos bikes uzavřela loni v prosinci, mají elektrokola v brašnách a na nosiči uvézt náklad až 60 kilogramů, celková nosnost by pak měla být až 155 kilogramů.

Šéf Crussis Výkruta ale upozorňuje, že zmíněný model uveze nanejvýš náklad o 35 kilogramů nižší. „Při zatížení nosiči a nákladem o celkové hmotnosti 60 kilogramů by tak na osobu používající elektrokolo zbývalo pouze 60 kilogramů,“ říká.

Firma Kosmos bikes uspěla v zakázce mimo jiné proto, že se kromě ní do tendru nikdo další nepřihlásil. Součástí zakázky v celkové hodnotě devět milionů korun je také zajištění náhradních dílů či dvouletý záruční servis bicyklů. S opravou stovky elektrokol pomůže obchodu z Kosmonos ještě dalších devět autorizovaných servisních míst.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.