Jedna z největších cestovních kanceláří na světě, německá TUI Group, významně rozšiřuje své aktivity v Česku. Z pražského letiště Václava Havla vypraví mnohem více charterových spojů do nejoblíbenějších letních destinací. Dále rozšíří svou nabídku zájezdů, které zde prodávají cestovní agentury, a v zemi také otevře kamenné prodejny. Cíl je jasný: konkurovat zdejším největším cestovkám a usadit se pevně na trhu, který se po covidových patáliích opět naplno rozhýbal.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Svůj byznys v zemi bude řídit skrze svoji dceřinou společnost v Polsku TUI Poland. „Momentálně pracujeme na rozšíření naší přítomnosti na českém trhu přidáním dalších charterových letů z Prahy a také z dalších letišť,“ potvrdila HN Vannesa Nöhrová, mluvčí TUI Group. Už nyní cestovka nabízí charterové spoje z ruzyňského letiště do turecké Antalye a bulharského Burgasu. V těchto destinacích má nasmlouvaných více než 200 hotelů. A ještě letos by měla přidat do nabídky charterů i Řecko, Španělsko, Kypr, Egypt nebo Tunisko a spolupracovat chce se „všemi leteckými společnostmi aktivními na českém trhu“.

Firma také uvedla, že do konce roku rozšíří svou síť agenturních prodejců a spustí i webové stránky a aplikaci v češtině. K otevření vlastních kamenných poboček dojde podle Nöhrové „v pozdější fázi“, nespecifikovala však, zdali to bude ještě letos. „Byznys v Česku bude nedílnou součástí naší divize ‚střední Evropa‘ společně s Německem, Rakouskem, Švýcarskem a Polskem. Počítáme s tím, že trhy budou navzájem spolupracovat.“

Šíří své nabídky tak bude německý turistický kolos konkurovat největším cestovkám v zemi, kterými jsou Fischer, Exim Tours, Blue Style, Čedok a Alexandria. „Na boj jsem připraven, nesesadil mě ani Thomas Cook. Žiji v konkurenčním prostředí jako málokdo a jejich program v Bulharsku znám,“ říká Alexandr Pavlov, majitel CK Alexandria, která se na dovolené u Černého moře specializuje a v Bulharsku vlastní i několik hotelů.

Německá cestovka není pro české dovolenkáře ničím neznámým. Cestovní agentury, například Invia, prodávají její dovolené s odletem z německých a rakouských letišť již několik let. Podle Jiřiny Ekrt Jiruškové, mluvčí Invie, činil loňský podíl zahraničních cestovních kanceláří na celkovém objemu prodaných zájezdů asi 12 procent, letos je to zatím 15 procent. Přesný počet prodaných dovolených společnost nesdělila. Kromě TUI si Češi kupují zájezdy i od dalších zahraničních cestovek, nejčastěji slovenských, ale i dalších německých, jako je Anex či FTI.

Podle Jana Papeže, místopředsedy Asociace cestovních kanceláří a majitele CK Marco Polo, by vstup TUI Group do Česka mohl mít i pozitivní dopad. „Mohlo by to vést ke zrušení nesmyslných exkluzivit, kdy určité hotely a hotelové sítě přijímají klienty jen od jistých cestovek. Díky tomu, že má TUI širokou nabídku vlastních hotelů, ostatní ubytovací kapacity by mohly být směrem k jiným cestovkám, nejen těm, se kterými výhradně spolupracují, vstřícnější. Každá konkurence navíc znamená tlak na cenu.“

TUI Group patří mezi největší cestovní kanceláře světa. Své dceřiné společnosti, takzvané tour operátory, má ve 13 zemích, s nimiž na dovolenou prakticky do všech globálních turistických destinací odjede ročně asi 21 milionů lidí. Firma vlastní pět aerolinek, v rámci jejich flotil na 130 letadel, dále 400 hotelů a resortů a také 16 výletních lodí, jež provozují pravidelné zámořské linky. Loňský zisk EBITDA (před úroky, zdaněním a odpisy – pozn. red.) činil 1,2 miliardy eur při tržbách ve výši 16,5 miliardy eur.

Firma se však v minulosti potýkala s velkými finančními problémy. Ty vyvrcholily během covidu, kdy si společnost musela vyjednat pomoc ve formě půjček od německého státu a hotovosti od soukromých investorů ve výši astronomických 4,8 miliardy eur (v přepočtu asi 113,5 miliardy korun). V letošním druhém čtvrtletí se tržby TUI Group zvýšily meziročně zhruba o polovinu na 3,2 miliardy eur. Ukazatel ziskovosti EBITDA však byl v minusu 42,7 milionů eur. 

Do začátku války na Ukrajině byl největším akcionářem společnosti oligarcha a jeden z nejbohatších Rusů Alexej Mordašov, který ve firmě držel přibližně 34 procent akcií. Kvůli podpoře prezidenta Vladimira Putina jej však Evropská unie umístila na své sankční seznamy a jeho majetek ve společnosti byl zmražen. Mordašov má kromě toho také největší podíl v ruské státní ocelářské společnosti Severstal.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.