Davida Karáska, majitele firmy mmcité, vyrábějící městský mobiliář pro zákazníky od New Yorku až po Hongkong, čeká už příští měsíc zásadní podnikatelský milník. Prostřednictvím pražské burzy nabídne investorům třetinu své firmy a chce tak pro svůj byznys získat až 200 milionů korun. Karásek v rozhovoru pro HN říká, že to umožní investice do výrazného zlepšení ziskovosti, z čehož pak budou profitovat všichni akcionáři.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Výrobce se sídlem v Uherském Hradišti loni zaznamenal čtyřicetiprocentní nárůst tržeb na 1,16 miliardy korun. Celkem 80 procent těchto příjmů má společnost ze zahraničí, hlavně ze západní Evropy a také z USA. Původní firma, kterou Karásek založil se společníkem před třiceti lety, měla ale dva pilíře podnikání – kromě výroby městského mobiliáře také stavby pro nádražní infrastrukturu. Před více než dvěma lety se ale skupina rozdělila a tím současná mmcité přišla o vlastní výrobní kapacity, které nyní potřebuje znovu vybudovat.

„Jsme úspěšní a daří se nám i přes různé turbulence poslední doby, jako byl například covid nebo loni růst cen materiálů,“ říká čtyřiapadesátiletý Karásek, původní profesí průmyslový designér. „Potřebujeme dokončit investice do rozšíření výrobní kapacity. Tyto investice nám pomohou co nejefektivněji vyrábět a tím zvýšit zisk.“

S ziskem před zdaněním a odpisy (EBITDA) 61,2 milionu korun mmcité loni vykázala čistý zisk 28 milionů. V současnosti má podle Karáska firma asi třetinovou EBITDA marži, než historicky měla – právě z důvodu málo efektivní výroby. Součástí plánů na zlepšení je například vlastní lakovna.

Firma mmcité má výrobní závod ve Veselí nad Moravou, kde vyrábí venkovní lavičky, čekárny, stojany na kola, odpadkové koše a další mobiliář. Za své výrobky sbírá po celém světě ceny za design. Lavičky z její designérské dílny se dostaly až na horní stanici lanovky na hoře Mont Blanc nebo před pár lety i na olympiádu v Rio de Janeiru.

Karásek je v současnosti hlavním akcionářem s podílem 97 procent, tři procenta má členka představenstva Gabriela Mikošková. Plán je nabídnout investorům asi třetinu podniku ve formě nově vydaných akcií prostřednictvím alternativní akciové burzy Start. Jde o tržiště určené pro menší nadějné firmy, které pražská burza spustila před pěti lety. Transakce by měla vynést mezi 160 a 200 miliony korun.

Karásek také řekl, že se bude snažit oslovit investory silnou obchodní sítí, geografickým rozprostřením a stabilitou byznysu, který odolává hospodářským cyklům. Společnost má pobočky v deseti zemích a dalších více než 30 trhů obsluhuje prostřednictvím smluvních distributorů. Loni ale musela kvůli válce na Ukrajině opustit Rusko. „Naše prodejní síť je velmi stabilní, takže když je na nějakém trhu propad, tak jsme schopni to díky našemu rozprostření vykrýt jinými trhy,“ říká.

Stabilitě byznysu podle Karáska také pomáhá katalogový prodej s širokým portfoliem výrobků, který zajišťuje velké množství drobnějších zakázek: „Nejsme proto závislí na nějakých dvou třech zakázkách, které když nevyjdou, tak zásadně ovlivní naše výsledky.“ Byznys je též anticyklický, protože je závislý na veřejných rozpočtech, což se podle Karáska ukázalo třeba v době pandemie. Ta podle majitele projekty mmcité zásadně neovlivnila.

Karásek také zdůrazňuje celosvětový trend investic do veřejného prostoru – do parků, náměstí a revitalizovaných částí měst, spojený se stárnutím populace a důrazem na volný čas. „Kvalita veřejného prostoru bude tématem dlouhodobě,“ říká.

Pro mmcité jsou zákazníkem hlavně stavební společnosti jako Skanska nebo Strabag, kontrakty přímo s městskými částmi podnik většinou nemá.

Podle Karáska je nyní  ve finální fázi schvalování úpisové dokumentace v České národní bance, takzvaný prospekt. Veřejná nabídka akcií by se mohla spustit v polovině července a obchodování by mohlo začít před začátkem srpna. I poté zůstane Karásek stále největším, dvoutřetinovým akcionářem. S přípravami pomáhá finanční skupina Starteepo Františka Bostla, jejíž fond Czegg Ventures se investice také zúčastní. Czegg Ventures plánuje investovat asi do třetiny nabízených akcií, a fond by tak ve výsledku byl druhým největším akcionářem s podílem  deset procent. Bostl se chystá do akcií investovat i sám za sebe. Čtvrtinu nabízených akcií také podle něj plánuje upsat investiční fond Národní rozvojové banky.  

Tržiště Start umožňuje menším firmám získat peníze na další rozvoj. Také na něm mohou dosavadní vlastníci a zakladatelé zpeněžit část svých podílů, aniž by museli do podniku pustit třeba strategického investora nebo fond. Výhodou Startu je, že administrativa a náklady spojené s veřejnou nabídkou akcií nejsou tak velké jako při vstupu na standardní burzovní trh. Na Startu by byla mmcité již čtrnáctou firmou, letos přitom první, která na něj vstupuje.