Největší automobilka světa Toyota na sebe loni strhla pozornost oznámením o pokrocích ve výrobě baterie s pevným elektrolytem. Díky ní se má výrazně prodloužit dojezd elektroaut a zkrátit doba strávená u nabíječek. Akcie japonské firmy od té doby vyrostly o více než dvacet procent. Nyní jsou podobné zprávy o baterii budoucnosti, která má změnit svět, slyšet i od největšího autovýrobce Evropy. 

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Německý koncern Volkswagen (VW) pokroky ve vývoji oznámil v tiskové zprávě. Baterii pro Volkswagen vyrábí americká společnost QuantumScape, v níž má koncern investorský podíl a zároveň uzavřené partnerství na společný vývoj.

Test baterie

Skupina uvedla, že firma dosáhla úspěšných testů baterií s pevným elektrolytem a výrazně při nich překonala původní cíle. Několikaměsíční test prováděla v druhé polovině roku 2023 dceřiná firma VW PowerCo. Po jeho konci měla baterie za sebou více než tisíc nabíjecích cyklů, tedy ekvivalent půl milionu ujetých kilometrů, a ztratila při něm jen pět procent kapacity. Cíle pro tuto vývojovou fázi jsou přitom podle VW 700 nabíjecích cyklů a ztráta kapacity kolem 20 procent. „Jsou to velmi povzbudivá čísla,“ řekl šéf společnosti PowerCo Frank Blome.

„Konečným výsledkem tohoto vývoje by mohl být bateriový článek, který umožňuje dlouhý dojezd, lze jej superrychle nabíjet a prakticky nestárne. Jsme přesvědčeni, že technologie funguje, a pokračujeme s QuantumScape na plné obrátky, abychom baterie mohli sériově vyrábět,“ dodal. 

Doposud osazují výrobci elektromobilů své vozy především lithium-iontovými bateriemi. I v těch s pevným elektrolytem by mělo být lithium, nicméně už ne v kapalném stavu, ale jako součást anody. V současnosti se pro její výrobu používá grafit, pro novou generaci baterek už by ale neměl být potřeba. Pevná součást baterky by měla autům sloužit k mnohem rychlejšímu a stabilnějšímu nabíjení. I dojezd by se měl prodloužit na dvojnásobek. Podle odborníků by v autech mohly být postupně i čím dál menší baterie, Toyota chce například snížit jejich hmotnost na polovinu.

Volkswagen ovšem zatím o použitých materiálech na novou baterii nic neuvedl. Neřekl ani, do jakých elektrických aut by ji chtěl v budoucnu nasadit.

Průlomová technologie

K nové technologii se upínají oči expertů z oboru i samotných automobilek už roky, ale do praxe se ji zatím přenést nepodařilo – především kvůli krátké životnosti a nestabilitě článku. Dosud bylo pro vývojáře obtížné vyvinout pevný elektrolyt, který by byl stabilní, inertní a zároveň dobře vodivý. Rizikem takového článku je i jeho možné popraskání při vysokých teplotách, což u kapalného nehrozí. Podle současných zpráv se však zdá, že je k technologii mnohem blíž než dříve.

Výzkum a vývoj této technologie stojí velké peníze a automobilky mají už teď dost starostí s tím, aby nástup elektromobility finančně zvládly. Což je i příklad Volkswagenu, jehož hlavní značka nevydělává tolik, kolik by si její vedení představovalo.

Toyota již loni v červnu uvedla, že díky baterii s pevným elektrolytem ujedou její auta 1200 kilometrů na jedno nabití, tedy zhruba dvoj- až trojnásobek maximální vzdálenosti, kterou slibují výrobci dnešních elektroaut. Navíc u dobíjecího stojanu by auto s takovou baterií nemělo strávit více než deset minut.  

Volkswagen je zatím ohledně své baterie a technických údajů skoupý. Šéf společnosti QuantumScape Jagdeep Singh pouze uvedl, že ji chce uvést na trh co nejdříve. Konkrétní ani přibližný termín ale neurčil. Podle oborového serveru Europe Autonews se rozšíření výroby těchto baterií zatím zdá jako obtížné, americká společnost ve svých dopisech investorům klade větší důraz na baterie pro spotřební elektroniku. „Čeká nás ještě mnoho práce, abychom tuto technologii uvedli na trh,“ říká Singh.

I Toyota přiznává, že má spoustu práce ještě před sebou. Především v zajištění dostatku kvalitních materiálů, které bude potřebovat pro udržení velkoobjemové výroby. Na vývoj Toyota, stejně jako VW, není sama. Pomáhá jí japonská ropná společnost Idemitsu. S komerční produkcí přelomových baterií obě společnosti počítají na rok 2027, sériová výroba by měla začít v následujících letech.

Všechny baterie, včetně těch s pevným elektrolytem, fungují stejně. Ionty, tedy nabité částice, proudí v baterii elektrolytem od anody ke katodě a vytváří elektrický proud. Jako pevný elektrolyt se používá a zkouší řada materiálů – od polymerů přes oxidy až po sulfidy. Právě na sloučeniny síry se soustředí i Toyota. Její byznysový partner Idemitsu se výzkumu sulfidů v elektrolytech dlouhé roky věnuje.

Pokud je elektrolytem kapalina, musí být v baterii i separátor, který odděluje katodu od anody a zabraňuje náhlému smíchání kapaliny na straně katody s kapalinou na straně anody. V případě pevného elektrolytu je však oddělovač zbytečný.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.