Kdo si na přelomu roku zadal do vyhledávače Google heslo Alpine Pro a kliknul na první nabídnutý odkaz, nedostal se na e-shop českého prodejce se sportovním zbožím. Vyhledávač ho odkázal na čínské internetové tržiště Temu s velmi levným zbožím. A stejné to bylo i v případě řady dalších českých firem. Čínský prodejce si totiž koupil u Googlu přední pozici při vyhledávání klíčových slov, která mimo jiné odráží i právě názvy místních značek.

Je to součástí masivní kampaně, kterou se chce internetové tržiště zviditelnit u zdejších zákazníků. Ve svém tažení pak Temu nastavilo takové ceny za tento druh inzerce, že je tuzemská konkurence není schopná dorovnat. Některé z firem se obávají krachu a zvažují podání předžalobní výzvy, jiné se snaží najít další cesty, jak zákazníky zaujmout a dominanci Temu obejít.

Jedním z e-shopů, jejichž existenci ohrožuje Temu, je firma Sherino Brand. Ta působí na českém trhu s plstěnými přízemi  už 12 let. „Máme absolutní pokles objednávek, skoro 70 procent kvůli Temu. Je to tak 14 dní, co jsou naše e-shopy úplně mrtvé,“ popisuje majitelka společnosti Dagmar Kotrbová.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Jestli má cenu bojovat s čínským gigantem, Kotrbová stále neví. Marketingoví specialisté jí poradili, že proti tomu nelze nijak zakročit a je lepší inzerovat na Facebooku nebo Instagramu, kde Temu tolik nepůsobí.

„Pokud by nás dlouhodobě drtili na reklamách, tak je to pro nás jako malé e-shopy likvidační. Nějakou dobu můžeme přežít, ale placené reklamy na Googlu v tom měly svůj podíl na objednávkách,“ říká Kotrbová.

Cena za reklamu na Googlu, která mimo jiné určuje horní pozice zobrazených webů, podle firem oslovených HN meziročně stoupla o desítky procent. „Setkáváme se s velkými nabídkami za proklik. Průměrná cena za proklik u produktové kampaně klienta v porovnání s lednem 2023 vzrostla o 256 procent,“ potvrdil Ladislav Žlebek, odborník na online marketing ze společnosti Anque Media, který pro Sherino Brand dělá propagaci.

Podle Žlebka „válcuje“ Temu všechny kampaně, které pro prodejce přízí naplánuje. A to právě kvůli tomu, že za jeden proklik nabízí společnosti Google výrazně více peněz. Ceny totiž fungují na aukčním principu. Firmy tak mohou nabízet vyšší částku na jednotlivá klíčová slova a „přehazovat se“. Pokud tedy například přihodí více na klíčové slovo „vlna“, mohou konkurovat všem e-shopům, které ji nabízí.

Výsledky, které uživatel po vyhledání klíčového slova na Googlu vidí, jsou pak z 80 procent určené právě částkou nabídnutou za proklik. Za zbývajících 20 procent rozhoduje relevance, tedy například, že se nejdříve zobrazí e-shopy prodávající vlnu.

„Abyste si udrželi první místo ve vyhledávání před Temu, tak musíte zvyšovat cenu za proklik,“ doplňuje odborník na online marketing Jakub Herrmann. Ten na výrazné investice Temu do reklamy jako první upozornil na účtu marketingové agentury na TikToku.

Ve videu také řekl, že české e-shopy začínají podávat předžalobní výzvy. „Jedná se o pár našich klientů, kteří to již řeší s právníky,“ upřesnil Herrmann HN. O jaké konkrétní firmy jde, zatím nemohl upřesnit.

@placement.cz Temu začalo inzerovat na české značky 🎯. A co ještě hůř, oni se ani nebojí do takové reklamy použít jejich vlastní brand, což není úplně právně v pořádku 🙅🏻‍♂️. #Temu #DigitalMarketing #MarketingStrategy #Brand #OnlineMarketing #CzechBusiness #law #marketingdigital #business #eshop #businessgrowth ♬ Luminary - Joel Sunny

Podobnou zkušenost s Temu potvrzuje také Tomáš Linhart, který zastupuje e-shop Můj koberec. I ten zaznamenal velké zvýšení ceny reklamy, které si nemohou dovolit přeplatit. A to i přímo na klíčové slovo, které se shodovalo s názvem obchodu, tedy „můj koberec“.

„Temu teď investuje do reklamy dokonce ještě více než Allegro, jehož vstup také zahýbal českou e-commerce. Jsou to firmy, které mají jenom jediný cíl, což je růst jejich podílu na trhu bez ohledu na efektivitu nebo cenu reklamy,“ říká Linhart. Temu podle něj cílí na taková klíčová slova, která jsou nejdražší a mají největší návštěvnost.

Jak ale doplňuje další z odborníků na online marketing Pavel Tlapák, Temu se tato agresivní forma inzerce nemůže finančně vyplatit, jelikož lidi často odkazuje na takové produkty, které vůbec nesouvisí s jejich vyhledáváním. „Pro uživatele to znamená jen jeden frustrující proklik navíc. Na Temu tak zůstane maximálně zlomek z uvedených uživatelů. A zbytek se vrátí zpět na Google.“

Jak se jako firma bránit?

Podle odborníka na online marketing Jakuba Herrmanna je nejlepší podobným činnostem velkých firem předcházet. A to tak, že si firma koupí ochrannou známku a zaregistruje ji přímo u Google Ads. Další firmy pak nemůžou na tento název značky spustit reklamu.

Zároveň Herrmann radí větší firmy předběhnout i v samotném spuštění reklamy na název své značky.

„Google vyhodnocuje v aukci celou řadu faktorů. A jeden z nich je relevance. Pokud jste např. brand XY.cz a někdo bude hledat XY.cz na Googlu, tak máte největší relevanci pro Google a největší šanci vyhrát aukci. Což znamená získat první místo ve vyhledávání.“

E-shop Můj koberec se podle Linharta snaží se situací, kdy je Temu přeplácí v reklamním prostoru, bojovat dalšími způsoby. Zejména se snaží zákazníky nalákat na nadstandardní služby, které na velkých internetových tržištích nedostanou, jako je například zasílání vzorků zdarma nebo nabídka zboží na míru.

Podle Tlapáka tak může být výsledkem jedině budování povědomí o existenci Temu a také sbírání souborů cookies o uživatelích, díky nimž jim další reklamy nabízí více cíleně. Očekává proto, že příští reklamy, které si Temu zaplatí, budou už cílené lépe, a že by jich celkově mohlo být méně.

Reklamy na Temu jsou podle oslovených odborníků úspěšné také proto, že nabízí podobný sortiment jako české e-shopy, ale za výrazně nižší ceny. Někteří z nich dokonce věří, že jejich produkt inzerovaný na Temu čínští výrobci přímo okopírovali.

Příkladem je i konvička Max, jejímž autorem je Maxmilián Blšták a prodává ji český výrobce Plastia. Jednatelka firmy Lenka Novotná si na Temu všimla, že je design úplně zkopírovaný.

„Akorát udělali o tři decilitry menší objem. To úplně nepoznáte, když nemáte ty konvičky vedle sebe,“ uvedla. Bránit se proti tomu jde podle ní těžce, a tak žádné kroky ke konfrontaci Temu firma nepodniká.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.