Na domácím trhu s ojetými vozy je rušno. Kvalitních aut je málo, poptávka oproti tomu veliká, a prodejci tak šponují ceny. Vedle poptávky po klasických naftových a benzinových autech z druhé ruky začíná ožívat sháňka i po těch elektrických. Ta se na trh dostávají například ze skončených operativních leasingů firem.

Český zákazník ale nemusí koukat jen na nabídku domácích bazarů. Analýza online prodejce ojetých aut Carvago ukazuje, že výběr správné lokality pro nákup elektroauta může přinést zákazníkům značné úspory. Rozdíly oproti českému trhu jsou přitom v některých zemích i desítky procent, tedy ve stotisících korun.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Poptávka po ojetých elektroautech roste i podle šéfky největšího autobazaru v Česku AAA Auto Karolíny Topolové. Loni její autobazar prodal téměř pět set elektrovozů. Zájem podle Topolové vzrostl oproti roku 2022 čtyřnásobně. Nejoblíbenějšími elektromobily loňska byly u její firmy vozy BMW i3, Tesla Model 3 a Škoda Citigo-e. Na domácím trhu s novými vozy dominují prodejům především elektrické SUV Škoda Enyaq a Tesla se svým Modelem Y a Modelem 3.

O ně se očekává zájem v rámci chystané dotace pro firmy a živnostníky, která se spustí v druhé půlce března. Poptávka po 200tisícovém příspěvku z peněz EU se očekává velká, navíc podpora není určená pro soukromé osoby. Pro ně může být elektromobilita stále drahá, a raději se proto obrátí na bazary. Jejich pohled by tak mohl čím dál více směřovat do zahraničí.

Podle nejnovějších dat Carvaga jsou Španělsko, Itálie, státy Beneluxu či Rumunsko trhy s
nejatraktivnější nabídkou a nabízí bateriová elektroauta i hybridní automobily s největšími rozdíly v ceně oproti tuzemskému trhu. „Náš výzkum odhaluje významné cenové rozdíly mezi trhy, které lze přičíst různým lokálním specifikům, jako jsou poplatky, daně či dotace,“ říká Jakub Šulta, zakladatel Carvaga. Nákup auta v zahraničí se vyplatí i přes poplatky za dovoz do republiky. 

Analýza zahrnuje auta, kterých se na jednotlivých trzích prodalo více než 15 kusů. Vyhodnocená data byla škálována dle váženého průměru cen. Ceny aut Carvago sledovalo od začátku loňského července do konce letošního února.

Například nový Enyaq  v základní verzi s 82kWh baterií a výkonem 210 kW vyjde podle ceníku automobilky Škoda Auto na 1,32 milionu korun. Elektrický vůz, jen z roku 2022 a s výkonem 150 kW, se podle analýzy dat Carvaga prodává v Česku průměrně za 1,18 milionu korun. V Itálii se dá ale sehnat o 25 procent levněji, průměrně tam vyjde na 940 tisíc, o vyšší desítky tisíc levněji vyjde i ve Španělsku nebo ve Švédsku.

Srovnání cen Škody Enyaq a Tesly Model 3 v evropských zemích
Srovnání cen Škody Enyaq a Tesly Model 3 v evropských zemích
Foto: Carvago

Další, podle Carvaga často žádaný elektromobil Tesla Model 3 s výkonem 211 kW z roku 2019 se v Nizozemsku prodával průměrně o 150 tisíc korun levněji než v Česku, kde stojí bezmála 800 tisíc. Omlazená a úplně nová Tesla Model 3 vychází v základní verzi na 1,05 milionu, s pohonem zadních kol je o 200 tisíc dražší. Levněji naopak ve srovnání s ostatními zeměmi nevychází Model Y od stejné automobilky. Výrazně výhodnější než v Česku je dvouletý Hyundai Ioniq 5 v Itálii, zákazník tam ušetří téměř 300 tisíc korun.

Naopak na východ od hranic Česka by měli koukat zájemci o ojetý Volkswagen ID. 3. Loňská verze elektrického hatchbacku v Česku vyjde průměrně na 1,19 milionu korun, v Rumunsku se dá pořídit v přepočtu za 881 tisíc. Stejně tak na rumunském trhu vyjde levněji i lehké užitkové auto Citroën ë-Berlingo. V Česku v průměru stojí 959 tisíc, v Rumunsku je za 700 tisíc.

Hospodářské noviny vybraly ze srovnání Carvaga jedenáct zajímavých modelů na různých evropských trzích a přináší je v přehledné tabulce.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.