Prodejci ojetých aut hlásí, že jim v novém roce do autobazarů přichází mnohem více zájemců, než čekali. I kvůli zpomalení české ekonomiky a každoročnímu zdražování nových vozů se poptávka přesouvá na sekundární trh. S cenou jdou ale nahoru i autobazary. Musí se totiž pořádně otáčet, aby dokázaly nasytit poptávku. Kvalitních ojetých aut je na trhu podle nich velmi málo. 

„Zájem rozhodně neupadá, měli jsme prodejně nejsilnější leden za celou dobu existence společnosti. Prodali jsme téměř osm tisíc aut, meziročně o devět procent více. Věříme, že vysoká poptávka bude i nadále pokračovat,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto. Podle jejích slov se jejímu autobazaru daří nedostatek ojetých vozů na trhu zvládat.

S Topolovou souhlasí i další velcí hráči. „Vidíme silné oživení trhu s ojetými vozy už od druhé poloviny ledna, nadále pokračuje po celý únor, a to ve všech kategoriích včetně prémiových vozů,“ hlásí Robert Imling, ředitel prodeje ojetých vozů Louda Auto+. Jedním z důvodů je podle prodejců odložená poptávka, hodně lidí odkládalo nákup vozu kvůli obavám například z drahých energií. Nyní se jim postupně vrací nákupní optimismus. Ten by mohlo podpořit i rozhodnutí centrální banky, která nedávno snížila úrokové sazby. Efekt by to mohlo mít dvojí. Zlevní úvěry na auta a zároveň se mohou snižovat úroky na spořicích účtech, což by mohlo přimět lidi utrácet volné peníze.

„Ačkoliv se nacházíme v období, které je každoročně vnímáno jako mimosezonní, tak my o poklesu zájmu o ojeté vozy rozhodně hovořit nemůžeme. Je tomu přesně naopak. Uplynulé týdny přinesly až nebývalou vlnu zájmu o vozy z naší nabídky a tato situace přetrvává,“ doplňuje spolumajitelka středočeského autobazaru Davo Car Kateřina Vojtěchová.

I ona zmiňuje, že jsou ojetá auta v současnosti hůře dostupná. „To brzy dopadne na řadu prodejců,“ naznačuje, že by především malé autobazary mohly mít problém s cash flow. 

Nedostatek aut na trhu ojetiny v bazarech citelně prodražuje. Topolová z AAA Auto uvádí, že mediánová cena nabízených vozů se v lednu meziročně zvýšila o deset tisíc na 210 tisíc korun. Před třemi lety to bylo o šedesát tisíc korun méně. „Průměrná inflace mezi lety 2021 a 2023 byla podle Českého statistického úřadu 12,88 procenta. Typické ojeté auto, nabízené před třemi lety za 150 tisíc korun, by tedy zdražila inflace na 191 tisíc. Ve skutečnosti se ale momentálně nabízí ještě o 20 tisíc dráž,“ říká Topolová.

Někteří prodejci kvůli nedostatku vozů rozjeli na přelomu roku rozsáhlé marketingové kampaně na výkup aut, protože jejich sklady nejsou tak zaplněné, jak by chtěli. Podle hlasů z oboru se výrazně zvyšují i výkupní ceny. „Jsou to prakticky spojené nádoby. Ceny ojetých aut v bazarech jdou úměrně nahoru právě i kvůli tomu, jak si připlácíme za výkup,“ komentuje Topolová.

Ceny ojetých vozů vyšponoval před třemi lety nedostatek nových aut během covidu, který v roce 2020 odstartovalo narušení dodavatelských řetězců. Nových aut bylo málo, proto se poptávka přesunula částečně do autobazarů. Od té doby situace s nedostatkem aut trvá. 

Zajímavá data přináší společnost Cebia, která ověřuje ojeté vozy. Podle nich dovážená ojetá auta z Německa loni podražila o 12 procent na průměrných 290 tisíc, česká ojetá auta zhruba o 4,5 procenta na 320 tisíc. 

Cenu ojetých vozů žene nahoru ještě jeden podstatný faktor. Čím dál více se do autobazarů vydávají firmy. Jen v Česku jsme vloni podnikatelům, živnostníkům a firmám prodali o šest procent více aut než o rok dříve. V prosinci tito zákazníci tvořili dokonce přes patnáct procent klientů celé společnosti,“ říká Topolová z AAA Auto. 

Trendu si všímá i automobilový expert společnosti EY Petr Knap. „Ekonomická situace výrazně napomáhá zájmu o ojeté vozy. Dlouhodobě české domácnosti nakupují výrazně častěji ojetá auta než nová, je to více než desetkrát tolik. Z posledních údajů největšího obchodníka na trhu ojetých vozů AAA Auto je patrné, že roste zájem o tato auta i v segmentu živnostníků a menších firem. Větší firmy zatím odolávají, ale průzkumy společnosti EY mezi fleet manažery ukazují, že obecně mezi společnostmi již není ojetý vůz tabu,“ vysvětluje Knap. 

Ojetá auta totiž podražují pomaleji, a ne tak výrazně jako auta nová. Například jeden z nejprodávanějších modelů Škoda Octavia liftback s motorem 1,5 TSI a automatem v základní výbavě Active stál loni v lednu 629 900 korun. Letos už stojí téměř 670 tisíc, podražil tak o 6,3 procenta. Za stejnou cenu se dá například u AAA Auto sehnat tříletá Škoda Superb ve verzi Laurin & Klement s nájezdem 77 tisíc kilometrů. Kvůli vyšším úrokovým sazbám výrazně podražily i operativní leasingy, firmami hojně využívané. I proto se firmy čím dál častěji obrací na autobazary.

V Česku se prodá ročně kolem 200 tisíc nových vozů. Těch ojetých je k 700 tisícům a prodeje stále rostou. Že bude sekundární trh v Česku nabírat na důležitosti, potvrzuje i Knap. „Zejména kvalitní, zánovní a prověřená ojetá auta budou pro Čechy, zaměřené na dobrou cenu, vždy zajímavou a velmi atraktivní alternativou. Tím spíše, že u nových vozů vidíme postupné zvyšování ceny s rostoucí povinnou výbavou a celkově rostoucími náklady na výrobu,“ doplňuje expert z EY. Na to reaguje i společnost Louda Auto, která u Poděbrad plánuje na jaře otevření největšího autobazaru v Evropě. 

Všechny aspekty tak podle Vojtěchové z Davo Car přispívají k tomu, že ke slevám v autobazarech není žádný důvod. „S příchodem období, které se obvykle v našem odvětví nazývá sezonou, řada firem své obvyklé a naplánované slevové kampaně spustí. Z pohledu zákazníka je ale vždy nutné rozlišovat, co opravdu slevou je, a co nikoliv,“ říká Vojtěchová. Sama očekává, že ojetá auta budou v následujících měsících spíše podražovat.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.