Polský nákladní železniční dopravce PKP Cargo chce expandovat ve střední a východní Evropě. Proto za 103,2 milionu eur, v přepočtu 2,9 miliardy korun, kupuje 80 procent české dopravní společnosti AWT.
Majoritní podíl prodává společnost BMM, která spravuje český majetek Zdeňka a Michaely Bakalových a vlastní i vydavatelství Economia, které vydává Hospodářské noviny. Dvacet procent si ponechává podnikatel René Holeček, dřívější majitel společnosti Čechofracht, kterou AWT v minulosti pohltila.
Transakci ještě musí schválit antimonopolní úřady zemí, kde si obě firmy dosud konkurují. Kromě Česka a Polska jde o Slovensko či Německo. Schválení se očekává během první poloviny roku 2015.
"Skupina PKP Cargo je jedním z největších hráčů na evropském trhu nákladní železniční dopravy. Pro AWT představuje silného strategického partnera, se kterým je pojí nejen vzájemná návaznost železničních sítí, ale také výhodné rozmístění terminálů na stěžejních trasách pro kontinentální přepravu," hodnotí transakci Kamil Čermák, předseda představenstva AWT a řídící partner skupiny BMM.
"Je to historický okamžik pro PKP Cargo i pro celou skupinu PKP a zároveň jedna z největších transakcí zahraniční společnosti polskou firmou za několik posledních let. Díky převzetí AWT skokově vzroste náš podíl na českém trhu a významně se posílí i strategická pozice PKP Cargo ve střední Evropě," uvádí v tiskové zprávě Adam Purwin, předseda představenstva PKP Cargo.
"Český trh je pro nás klíčový nejen pro četná spojení se Slezskem. Česká republika je také branou do jižní Evropy a ve směru na Jadran a přítomnost v této oblasti poskytuje výborné možnosti k prodloužení našich železničních tras," dodává. Exkluzivní jednání vedly obě společnosti už od září.
PKP Cargo je nákladní odnož polských státních drah PKP. Firma byla privatizována na burze, PKP v ní nyní vlastní pouze třetinu akcií. Zajímavostí je, že pět procent akcií získala norská vláda. PKP Cargo provozuje přes 3500 lokomotiv a více než 60 tisíc nákladních vagonů, a je tak druhým největším nákladním dopravcem v EU.
Firma v minulosti vedla rozhovory i s českou firmou ČD Cargo, dcerou Českých drah. Ministři dopravy obou zemí v minulosti zvažovali jak fúzi obou společností, tak převzetí PKP Cargo českou firmou.
Společnost AWT se prezentuje jako nejvýznamnější soukromý poskytovatel služeb nákladní železniční dopravy v Evropě, její konkurenti jsou totiž přímo či nepřímo ovládáni státními drahami.
AWT provozuje více než 160 lokomotiv a přes 5000 vagonů. Kromě toho vlastní i několik železničních vleček, terminály pro překládku zboží z železnice na silnici a provozuje i logistické služby. Stavební část firmy se věnuje rekultivaci a likvidaci ekologických zátěží. Tržby v roce 2013 dosáhly 7,3 miliardy korun.
Společnost AWT vznikla jako nástupce společnosti OKD, Doprava v roce 2010. Z původně dopravní divize těžební společnosti OKD se proměnila na nezávislého poskytovatele logistických služeb. Skupina posléze pohltila i dopravní firmu Čechofracht. Před dvěma lety AWT prodala své aktivity v silniční dopravě a věnuje se pouze železnici.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist