Za posledních deset let dostaly České dráhy od státu a krajů 105 miliard korun za to, že provozují vlaky ve veřejném zájmu. Peněz inkasují stále více i přes to, že právě těchto deset let jejich konkurence hlasitě tvrdí, že dokáže nabídnout lepší služby za nižší cenu. Příležitost to ukázat ale až na úplné výjimky nedostala. Dosud tak není jisté, zda by soutěž na železnici ušetřila státu peníze.
Soukromníci zatím musejí ukazovat své možnosti tam, kde stát na vlaky nepřispívá. Soupravy RegioJet vyjely na trať z Prahy do Ostravy v září 2011 až poté, co se podnikatel Radim Jančura marně snažil přimět odpovědné úřady k vypsání výběrových řízení na dotované spoje. Tehdejší šéf Českých drah Petr Žaluda Jančurovy vlaky označil za cirkus na kolejích, ale pro jistotu na trase skokově snížil ceny. Nový konkurent přinesl širší služby a přilákal cestující. O rok později vyjel i Leo Express Leoše Novotného.
Ministerstvo dopravy a jednotlivé kraje určují, jaké vlaky mají jezdit ve veřejném zájmu. Provozovatelům těchto vlaků pak hradí případné ztráty. Ročně takto stát zaplatí čtyři miliardy za rychlíky a osm miliard za lokální vlaky. Do soutěží, které mají ukázat, zda to nejde dělat levněji, se státu ani krajům nechce.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.