Ani napodruhé se ministrovi dopravy nepodařilo přesvědčit vládu o své vizi, jak vyřešit výběr mýta. Dan Ťok (za ANO) sice ustoupil tlaku sociálních a křesťanských demokratů a začal jako přednostní prosazovat otevřenou soutěž na provozovatele, který by měl od roku 2017 nahradit konsorcium Kapsch.

Zároveň ale chce s tendrem počkat do chvíle, než se s Kapschem dohodne. Protože až do konce roku 2016 patří část práv firmě a stát nesmí ostatním uchazečům ukázat, jak výběr mýta dnes funguje.

Sociální demokraté však nechtějí na dohodu čekat. Po Ťokovi žádají, aby do materiálu pro vládu doplnil, co stát vlastně chce, a spustil tendr bez odkladů. "Nám je jedno, jakou technologií bude stát mýto vybírat. Máme ale celkem jasnou představu o tom, co by měl stát v novém tendru získat," říká Jan Birke, dopravní expert ČSSD.

Jde o to, aby v koncepci zaznělo, jestli chce Česko víc zpoplatňovat podle toho, jak vozidlo silnici zatíží, rozšiřovat mýto na silnice II. a III. třídy, nebo jestli mají poplatky spíš plnit kasu, či regulovat dopravu. Ministerstvo počítalo s tím, že to všechno zodpoví až později.

Svízel s mýtem

700 mil.

korun měsíčně by státu utíkalo, kdyby se nepodařilo plynule přejít na nového provozovatele výběru mýta.

Je to státu, ale pozdě

Stát je vlastníkem mýtné infrastruktury, ale část práv a technické dokumentace mu stávající provozovatel, konsorcium Kapsch, podle smlouvy předá až po skončení kontraktu. To znamená nejdříve 1. ledna 2017, nejpozději 14. ledna 2017. Jenže to už bude ministerstvo dopravy potřebovat nového provozovatele.

Bez softwaru těžko

Aby mohlo ministerstvo soutěžit nového provozovatele a zároveň využít systém na výběr mýta, který už má, potřebuje zájemcům v soutěži ukázat detaily, jak teď výběr funguje. Jenže to může udělat až poté, co Kapschi vyprší smlouva, jinak poruší jeho autorská práva. Možností je vypsat tendr na úplně nový výběr mýta, ale to znamená zahodit šestimiliardovou investici.

Málo podmínek

Smlouva, kterou v roce 2006 podepsal tehdejší ministr Milan Šimonovský (KDU-ČSL) s Kapschem, nijak nemyslí na to, aby Kapsch spolupracoval s provozovatelem, který přijde po něm. Ministr Dan Ťok (za ANO) to chce vyřešit šestiměsíční přechodnou dobou, během níž Kapsch předá výběr mýta svému nástupci. I o tom ale musí s konsorciem sepsat dodatek a sjednat cenu.

Podle Ťoka se nedá hnout z místa, dokud se nevyřeší smlouva s Kapschem. Ministr chce, aby stát mohl i po roce 2016 využívat mýtnou infrastrukturu, která mu patří. K tomu ale potřebuje zveřejnit její technické detaily, a to nemůže. Software sice patří ministerstvu dopravy, ale Kapsch ho musí podle smlouvy předat až na začátku roku 2017.

Že je to průšvih, na ministerstvu dobře vědí. "Sestavit smlouvu s takto stanoveným okamžikem nabytí autorských práv bylo projevem mimořádné nešikovnosti," uvádí resort ve vládním materiálu. Pokud by se v tendru hrálo s variantou využití už postavených mýtných bran, aniž by do technických detailů viděli ostatní zájemci, zvýhodňovalo by to Kapsch. Pokud by se hrálo bez nich, přijde vniveč šest miliard, které už to stálo.

Předběžná jednání s konsorciem vyznívají nadějně, ale výsledek ještě nepadl. "Minulý týden majitel společnosti Georg Kapsch na setkání s ministrem znovu deklaroval, že podpoří připravovaný mýtný tendr a usnadní přechod na nového provozovatele," říká Karel Feix, generální ředitel Kapsche.

Vzniká tým techniků a právníků, kteří dojednají technické detaily dodatku ke smlouvě. Pak se bude řešit cena.

Je prakticky jisté, že se tendr nestihne dokončit do závěru roku 2016, a nikdo si nepřeje, aby výběr mýta vypadl. Ťok počítá s tím, že přechodná správa mýta pro Kapsch bude trvat od měsíce do dvou let – podle toho, jak dlouho se tendr zasekne na antimonopolním úřadu, pokud na něj padne stížnost.

Není přitom vůbec jisté, že změna smlouvy s Kapschem projde státu bez pokuty. Dodatek se vyřídí v jednacím řízení bez uveřejnění, které se smí použít v případech, jež zadavatel nemohl objektivně předvídat. Jak upozornilo v námitkách i ministerstvo pro místní rozvoj, stát musel předvídat, že bude chtít soutěžit nového dodavatele a licence bude potřebovat včas.

Do koaličního napětí mezi ČSSD a ANO zasáhla v uplynulých dnech ještě jedna událost. Ťok odstavil od mýta a celé problematiky dopravní infrastruktury Kamila Rudoleckého, náměstka nominovaného sociálními demokraty.

Nově má pod sebou agendu kosmonautiky, což ČSSD považuje za výsměch, a nelíbí se jí ani to, že jejich náměstek ztratil dohled nad problematickým mýtem. "Je to součást balíku změn v rámci přechodu na režim zákona o státní službě. Cílem je, aby ministerstvo fungovalo co nejefektivněji," říká Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy. Jestli byla příprava mýtného tendru za Rudoleckého ne­efektivní, už komentovat nechtěl.