Pokud má mít interní komunikace ve firmách smysl, měla by sloužit k podpoře jejich byznysu. 5. ročník soutěže Institutu interní komunikace Grand Prix 2015 to svými výsledky potvrdil. Nejlepší projekty v oblasti interní komunikace ve firmách se týkaly bezpečnosti práce a osobních setkání vedení se zaměstnanci.

Do soutěže se přihlásilo 36 prací v šesti kategoriích: Tisk, Osobní komunikace, Nápad, Kampaň, Strategie a Digitál. Potvrdilo se, že hlavně osobní komunikaci nic nenahradí.

Společnost Siemens například na své konferenci o nové strategii firmy využila moderní technologie a interaktivní formy diskuse. Nejpalčivějším problémem ve firmě s 10 tisíci zaměstnanci a mnoha divizemi byla právě komunikace s managementem. Proto před pěti lety vznikla manažerská konference, jednodenní setkání pro 170 lidí. Akce podpořila oboustrannou výměnu názorů mezi vedením a zaměstnanci. "Účastníci už tři týdny předem hlasovali, koho by na pódiu chtěli vidět," dodává Jan Kopecký, manažer interní komunikace Siemensu. V paralelních diskusích zaměřených hlavně na obchodní a technické věci se mohli zapojit všichni, ale diskuse byly záměrně vedeny uznávaným expertem jak z firmy, tak externím odborníkem.

Cílem interní komunikace má být také oceňování nejlepších zaměstnanců. Z tohoto hlediska bylo zajímavé obsazení 1. místa v kategorii Nápad, a to za brožuru Ocenění nejlepších zaměstnanců firmy Hochtief. Nešlo přitom o originální počin, ale o profesionalitu, s jakou se společnost zhostila tohoto záměru. Miloš Benýšek, technolog-přípravář z Hochtiefu, vzpomíná: "V brožuře jsou představeni všichni ocenění pracovníci s popisem, proč právě oni byli vybráni mezi nejlepší. To vše doplněné fotografiemi ze staveb a akcí, na kterých se pracovníci podíleli či podílejí. Brožurkou jsem se pochlubil svým kolegům a známým, kteří nešetřili chválou nad nápadem, profesionální úrovní a stručným a výstižným zpracováním."

Přestože poděkovat zaměstnancům vypadá jako banalita, překvapivě málo firem to umí. Ani v další klasické oblasti, oslovování zaměstnanců prostřednictvím tiskovin, neukázala soutěž velký pokrok. Šlo o nepodstatné grafické změny a experimentování s formáty. Z mnoha titulů zvítězil časopis Echo společnosti T-Mobile. Byl nominován k reprezentaci Česka na mezinárodní soutěži FEIEA Grand Prix. Zajímavé byly přílohy firemních novin Škoda Mobil. Speciální cenu za unikátnost obsahu získaly Anoviny Ambi cz za neotřelý obsah z restaurací a kuchyní.

Firmy spoří náklady v oblasti bezpečnosti práce

Absolutním vítězem letošního ročníku soutěže v interní komunikaci se stala kampaň společnosti ČEZ "Jezdíme bezpečně, chráníme životy, šetříme finance". Zaměstnanci společnosti ročně najezdí přes 80 milionů kilometrů ve více než 4000 vozidlech. V roce 2012 řešili v ČEZ 1616 pojistných událostí, z toho 1073 dopravních nehod. Za spoluúčast na pojistném plnění zaplatili 2,9 milionu korun, za pojištění aut 35 milionů. Proto se rozhodli investovat do prevence.

Další projekt zachraňující lidské životy se týkal bezpečnosti v OKD. Interní komunikace ve výrobních závodech je přitom složitější než v prostředí, kde lidé pracují u počítačů. V dolech se nelze spoléhat na maily, oběžníky, vedoucí provozu musí více komunikovat osobně. Součástí kampaně byla i "šoková terapie", prezentace úrazů pro mistry. Kampaň byla úspěšná: za první půlrok 2015 měli jediný smrtelný úraz, zatímco v roce 2014 byly za stejné období čtyři, za celý rok pak osm.

Vložené náklady, čas a přínos interní komunikace

Některé formy interní komunikace přihlášené do soutěže vzbuzovaly spíše dojem, že jde o zábavu a firemní PR. Taková byla například kampaň Raiffeisenbank k mistrovství světa v ledním hokeji "Fandíme společně". Raiffeisenbank, pátá největší banka v ČR s 2700 zaměstnanci, byla v roce 2015 oficiálním partnerem MS v ledním hokeji, což využila i v interní kampani. Do tipovacích soutěží se v průběhu šesti dní zapojilo 1342 zaměstnanců. Náklady na projekt se vyšplhaly na 600 tisíc korun. Specialisty interní komunikace by ale měl zajímat poměr ceny a efektivity.Tedy měřitelného dopadu na plánovanou změnu v konkrétní záležitosti uvnitř společnosti. Zážitek pro zaměstnance v Raiffeisenbank patří spíše do oblasti firemních benefitů.

Objevily se i další projekty, kde byl zřejmý hlavně štědrý rozpočet. Škoda Auto přihlásila dva takové projekty. První se věnoval popularizaci moderní automatizace ve výrobě. Druhý posiloval hrdost zaměstnanců na nový Superb. Celkem 2000 zaměstnanců si užilo firemní show za přítomnosti kamer a štábů novinářů, k čemu ale měla akce sloužit a čeho chtěli manažeři interní komunikace dosáhnout, v soutěži IIK neuvedli. Šlo o typický příklad interní komunikace ve firmě v časech, kdy se jí finančně daří.

Mnohem obtížnější bývá interní komunikace ve fázi velké změny ve firmě, což řešila třeba společnost Ahold. Šlo o převzetí Sparu, kdy se muselo propouštět. Podařilo se to bez úniku negativních informací na veřejnost. Pomohl individuální přístup k lidem a monitoring situace.

Překvapivě nejméně prací měla v soutěži digitální kategorie. Přitom rozvoj moderních technologií nabízí nové formy komunikace se zaměstnanci. Některé společnosti se pouštějí do chatování s managementem firmy na intranetu. Nebo budují firemní televizi jako kanál, kterým chtějí dostat informace k týmům. UniCredit Bank přišla s projektem chatu na intranetu a získala v digitální kategorii 1. místo.

"V této kategorii se letos neobjevily výjimečné projekty," řekl Tomáš Poucha, jeden z porotců soutěže. Interní televizi rozvíjejí i společnosti Unilever a Danone. Z ukázek předložených prací bylo zjevné, že se manažeři interní komunikace učí nové nástroje teprve používat.

Na největší nedostatek celého oboru interní komunikace pak upozornil jeden z porotců soutěže Petr Sedláček, konzultant z Nespiru: "Všichni manažeři interní komunikace se musí naučit přemýšlet o svém oboru střízlivě. Zvážit, jakým způsobem interní komunikace podporuje byznys firmy a jak mění chování zaměstnanců uvnitř. Je nutné zvažovat, jak se dají přínosy různých akcí vyčíslit v poměru vložených nákladů k efektu pro firmu. Pokud v projektech tyto ukazatele nejsou, tak není co hodnotit," dodal.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist