Píše-li se o nejslavnější popové skupině všech dob, často se používá termín "pátý člen Beatles". Donedávna jím byl obvykle označován klávesista Billy Preston, který s Beatles hrál v poslední fázi jejich existence ve studiových nahrávkách čtyř skladeb i při památném vystoupení na střeše studií Abbey Road 30. ledna 1969.

Včera oznámené úmrtí devadesátiletého George Martina ale přivedlo publicisty k názoru, že opravdovým pátým "Beatlem" byl jejich producent a nahrávací režisér. Svou rolí daleko přesáhl běžný význam, který měli studioví pracovníci v šedesátých letech, a definoval význam Beatles pro budoucí desetiletí.

Hudebně Martin vyzrál už v předrokenrolovém období. Od roku 1950 pracoval pro anglickou firmu Parlophone. Jako nahrávací režisér se zabýval především klasikou a filmovou hudbou, později produkoval hlavně komické skeče, které se tehdy zhusta vydávaly na gramofonových deskách.

Martin v té době nepatřil k těm nejslavnějším ve svém oboru, ale byl symbolem jistoty a profesionality. Sám přiznával, že s populární hudbou neměl na začátku šedesátých let moc štěstí.

Dnem zlomu v jeho kariéře se stal 13. únor 1962, kdy poprvé telefonicky jednal s manažerem mladé liverpoolské skupiny The Beatles Brianem Epsteinem. Přes prvotní velké pochyby se uvolil natočit na začátku června s Beatles čtyři demosnímky. Ani ty ho ale nepřesvědčily.

Ze všech vzpomínkových rozhovorů vyplývá, že to, co udrželo Martinův zájem o mladé muzikanty, bylo evidentní charisma party a především její smysl pro humor, blízký tomu, co Martina bavilo na nahrávání plejády anglických komiků.

V říjnu 1962 s Beatles natočil první singl Love Me Do, který odstartoval osm let jejich spolupráce. Čeho se v té době Martin spolu s Beatles dotkl, to přeměnil v poklad. Má například stěžejní podíl na úspěchu písní Yesterday a Eleanor Rigby, jimž napsal nadčasově dokonalá smyčcová aranžmá, na pestrých orchestracích alba Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band nebo na instrumentálních pasážích filmu Yellow Submarine.

Na deskách hrál Martin s Beatles jen výjimečně. Soustředil se na roli prodloužené ruky nápady oplývající, ale hudebně málo vzdělané čtveřice muzikantů. Se svou příslovečnou tvořivostí byl Martin schopen konkretizovat a realizovat často jen vágní představy Johna Lennona, George Harrisona a Paula McCartneyho. Občas prý Martinovi stačilo, když mu někdo z Beatles svůj nápad jen zabroukal.

Martin byl nejen studiovým spolupracovníkem a katalyzátorem Beatles, ale také učitelem, který v nich probudil zájem o současnou vážnou hudbu či elektronické experimenty.

Po rozpadu kapely Martin výrazně zvolnil své aktivity. Zastoupila ho generace nových producentů, kteří vyrostli na jeho práci.

Martin se s Paulem McCartneym podílel na ústřední melodii filmové bondovky z roku 1973 Žít a nechat zemřít. Vedl nahrávací studio na ostrově Montserrat v Karibském moři. Dohlížel na všechny reedice Beatles a příležitostně s někým natočil jednu nebo dvě písně.

V letech 2005 a 2006 se vrátil k nahrávkám Beatles a pro soubor Cirque du Soleil pod názvem Love sestavil a novátorsky přemíchal snímky Beatles "tak, jak by zněly, kdyby je natočili teď". Grammy oceněné nahrávky realizoval pod jeho dohledem syn Giles Martin.

I když George Martin ve svých posledních interview titul "pátý Beatle" odmítal, není pochyb o tom, že měl na úspěchu skupiny lví podíl.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist