V Česku by mohla vyrůst mnohem větší stavba než sklad, který předloni otevřel americký internetový obchod Amazon v Dobrovízi u Prahy. Německá automobilka Daimler hledá lokalitu pro nové distribuční centrum náhradních dílů značky Mercedes-Benz a Česko je podle informací HN mezi vážnými kandidáty.
"Plánujeme postavit nový sklad ve východní Evropě, abychom efektivněji řídili logistiku autodílů," uvedla Evelyn Schwedesová z oddělení komunikace centrály Daimleru v německém Stuttgartu. "O přesné lokalitě jsme ještě nerozhodli." Podle Schwedesové představuje nový projekt "rozšíření globální logistické sítě firmy".
"Česká republika bojuje s Polskem. V distribučním centru by se měly skladovat náhradní díly značky Mercedes-Benz," řekl HN zdroj z realitního trhu, který si nepřál být jmenován.
České překladiště dává smysl z pohledu expanze výroby mercedesů směrem na východ. Firma některé své modely vyrábí v maďarském Kecskemétu. Loni automobilka oznámila stavbu dalších dvou továren. Plánuje výrobu aut v Rusku poblíž Moskvy a výstavbu motorárny v Polsku. Všechny tyto lokality bude potřeba zásobovat díly, kvůli rostoucím prodejům v regionu je také nutné urychlit a usnadnit dodávky náhradních dílů servisům.
O záměru německé automobilky podle informací HN ví i CzechInvest. Státní agentura ale žádné informace nesdělila. "Nemohu vám potvrdit ani vyvrátit ani jednání se zmíněnou firmou," řekla mluvčí CzechInvestu Petra Menclová.
V Česku není mnoho pozemků, které by splňovaly požadavky Daimleru na stavbu distribučního centra z hlediska umístění i velikosti. Podle informací HN jsou ve hře Úžice, asi 20 kilometrů severně od Prahy u dálnice D8, kde vlastní pozemky developer CTP. To, že Daimler vyhodnocuje i tuto lokalitu, vedení CTP nepotvrdilo.
CTP už ale v místě průmyslový park provozuje. Firma v něm momentálně staví sklad pro obchodní řetězec Makro a kapacita areálu bude brzy vyčerpána. Developer však od loňska postupně skupuje další pozemky v okolí a má jich už několik desítek hektarů. "Plánujeme rozšiřování svého průmyslového parku," uvedl bez dalších podrobností Jaroslav Kaizr, obchodní ředitel CTP.
Lokalita by mohla být pro sklad automobilky atraktivní. V relativně blízkém okolí jsou výrobci prakticky všech myslitelných autodílů. Navíc je centrálně umístěna mezi všemi závody koncernu Daimler. Motorárna je plánována v polském městě Jawor západně od Vratislavi. Polská strana chce v dalších letech kolem tohoto města postavit rychlostní silnici směrem k české hranici, ke které Češi budují dálnici D11. Do pěti let by tak tato motorárna měla být dálnicí spojena s Prahou a cesta přes ni bude nejvýhodnější i ve směru do německých továren Mercedesu.
Mercedes v posledním roce několikrát zdůraznil, že chce investovat do snadnější a rychlejší logistiky v zásobování díly. Největší investice zatím směřovala do globálního logistického centra v Německu, odkud se zásobují zámořské závody.
Nové, plánované distribuční centrum Daimleru má mít 250 tisíc metrů čtverečních. Stavba obdobně velké haly by podle odborníků v Česku vyšla na více než tři miliardy korun. Do toho je třeba započítat cenu pozemků a dále náklady na vybavení haly jako takové, hlavně technologií.
Sklad Amazonu v Dobrovízi má přes sto tisíc metrů čtverečních skladovacích ploch a je největší samostatně stojící budovou v Česku.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist