Na periferii Evropské unie, tedy ve střední Evropě, vzniká nový model politického systému. Pochopit ho je možné třeba pohledem přes byznys a srovnáním s diktátory v postsovětském prostoru. Například automobilka Tesla a maďarský premiér Viktor Orbán využívají strategie známé z byznysu, podle nichž klíčem k úspěchu není dělat to samé co ostatní lídři trhu, ale to, že se zásadně odlišíte od konkurence a víc než na efektivitu se soustředíte na strategii. Tedy děláte něco jiného než ostatní, víte, proč to děláte, a vytvoříte kolem toho pozitivní emoce.

Pomocí této teorie mi profesor Středoevropské univerzity Maciej Kisilowski vysvětloval, proč je model vládnutí, který vytvořil Viktor Orbán, životaschopnější a efektivnější než model, který v Polsku inspirován Maďarskem vytváří šéf vládních konzervativců Jaroslaw Kaczyński. V případě obou jde o různé verze autoritářské vlády, která tu s námi bude nejspíš delší dobu, než bychom si chtěli připouštět.

Kisilowski je přesvědčen, že postup, který se osvědčil v byznyse − soustředit se víc na strategii než na efektivitu −, se nyní přenáší do politiky. "Teslu může (ne)efektivita zničit, ale její kapitalizace je obrovská," vysvětlil. "Samotná efektivita vás ale nezachrání. Potřebujete strategii, tedy vytyčení priorit, propojit je s emocemi, se vzkazem, který předáváte zákazníkům, s jejich loajalitou vůči výrobku. To je to, co tvoří hodnotu. Tesla má problém se základní věcí, tedy výrobou, ale má pořád dost investorů a desítky tisíc klientů, kteří chtějí to auto."

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.