Už v úterý se v Los Angeles otevřou návštěvníkům brány Electronic Entertainment Expa. Akce, která je známější spíše pod zkratkou E3, je nejsledovanějším herním veletrhem na světě. Rok co rok na ní přední hráči v oboru představují své novinky. Letos se jedná například o hry Assassin’s Creed Odyssey od Ubisoftu, Battlefield 5 od EA nebo Call of Duty: Black Ops 4 z dílny společnosti Activision Blizzard.

Důležitost akce dokazuje, že podle odhadů společnosti Newzoo by letos měly příjmy z her globálně dosáhnout téměř 140 miliard dolarů. V dalších čtyřech letech by pak příjmy z prodeje her měly růst každoročně zhruba desetiprocentním tempem. Svou velikostí je odvětví her větší než filmový průmysl.

Dříve byl veletrh určen pouze pro herní firmy, profesionály z oboru a média. To se loni změnilo a navštívit jej mohou i fanoušci. Do prodeje dali pořadatelé letos 15 tisíc vstupenek (celkem z 65 tisíc) a opět se po nich během krátké doby zaprášilo. To i přesto, že cena pro prvních tisíc zájemců byla 149 dolarů, zbytek pak musel vytáhnout z kapsy ještě o sto dolarů více.

Electronic Entertainment Expo (E3)

◼ Dnes největší veletrh herního průmyslu se v Los Angeles koná od roku 1995.
◼ Původně byla akce určena pouze pro profesionály z oboru či novináře. Loni ji ale pořádající Entertainment Software Association otevřela i pro fanoušky počítačových her, v prodeji bylo (stejně jako letos) 15 tisíc vstupenek.
◼ Loni akci navštívilo 68 400 lidí. Letos se koná od 12. do 14. června pro běžné návštěvníky, konference herních firem ale probíhají už od soboty.

Podle šéfa severoamerické divize firmy Nintendo Reggieho Filse‑Aimého je to právě účast fanoušků, co dělá z E3 výjimečnou akci. "Obchodní dohody budou uzavřeny, jako tomu je vždy, a média budou mít opět o čem psát," řekl on‑line magazínu Variety.com. "Ale mnohem víc mě potěší vidět nadšení fanoušků Nintenda, když poprvé navštíví stánek naší firmy."

Veletrh navíc už není jen o klasických hrách, ale čím dál větší prostor dostávají takzvané eSports, tedy soutěžení hráčů počítačových her, či rozšířená a virtuální realita. Akci také navštěvují třeba celebrity z řad youtuberů.

Vzestup mobilních her

Souběžně s rychlým růstem dochází i k proměně herního průmyslu. Klesá podíl klasických PC her a stále více lidí hraje hry přes mobilní zařízení, tedy zejména chytré telefony, ale i tablety. Zatímco v roce 2012 se hry pro mobily podílely na celkovém trhu jen 18 procenty, letos podle Newzoo poprvé překonají hranici 50 procent. Jen v tomto roce tak trh s mobilními hrami dosáhne částky 70,3 miliardy dolarů. V porovnání s loňským rokem jde o nárůst o čtvrtinu. V roce 2021 by to již mělo být dokonce 106 miliard, což by mělo znamenat podíl 59 procent.

Tento razantní růst přitom nebude na úkor her pro PC a herní konzole (hlavně PlayStation od Sony, Xbox od Microsoftu či Nintendo), u nichž celkové tržby herních firem nadále porostou, i když daleko menším tempem.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se