Daňová správa zná jen pokuty. Chová se jako dráb, práská bičem a hledá příležitost, jak někoho nachytat. Tak se dnes podle daňového poradce Tomáše Hajduška chová berní správa. V Komoře daňových poradců ČR vede sekci správy daní a z toho titulu často jedná s představiteli ministerstva financí a finanční správy. "Na spoustu problémů je předem upozorňujeme. Říkali jsme například, co není možné u kontrolního hlášení nebo elektronické evidence tržeb, ale nebyli jsme vyslyšeni. Ústavní soud nám potom dal za pravdu," připomíná.
HN: Jak dlouho jste daňovým poradcem?
Od března 1995, to znamená třiadvacet let.
HN: Můžete tedy srovnávat, co se změnilo ve správě daní za posledních pět let, kdy finance řídí hnutí ANO?
Ani s předchozím vedením finanční správy jsme nebyli vždy ve shodě. Musím ale uznat, že oni tehdy razili klientský přístup. Byli si vědomi, že občané si platí stát a státní správa jim slouží. Čili na jedné straně finanční správa potírá daňové podvody, ale na druhé straně je vstřícná vůči podnikatelům, pomáhá jim a není drábem. To se ale v posledních letech obrátilo. Impulz k tomu dal tehdejší ministr financí Andrej Babiš. Prohlásil do televize, že finanční úřady už nebudou klientsky vstřícné a že finanční úřady jsou tu od toho, aby vybíraly daně.
HN: Státu se daří vybírat víc na daních, to mu nelze upřít. Roste ale ekonomika, stouplo inkaso i díky jinému přístupu finančních úřadů?
Daňová správa nastavila procesy tak, aby daně vybrala za každou cenu. Nikdo je však nedokáže vybrat na sto procent. Když narazíte na nějakou mezní hranici, z neosobního úředního postupu se snadno stává šikana a buzerace. Plnění povinností vůči státu je založeno výhradně na systému pokut. U nás je naprosto přepokutováno a stát vůbec nedokáže plátce pozitivně motivovat k dobrovolnému plnění povinností.
HN: Daně se mají platit, proč by se za to mělo odměňovat?
Dnes máme pokutu 2000 korun za to, že člověk místo aby podal daňové přiznání a jiná hlášení elektronicky, podá ho v listinné podobě. Proč to není naopak − podání na papíře se nebere jako standard a za to elektronické není nějaký bonus? Třeba dřívější vrácení nadměrného odpočtu DPH. Ze státu se stal dráb, práská bičem a hledá příležitost, jak někoho nachytat.
HN: Když už to berňák přežene, zastane se poplatníka Nejvyšší správní soud. Dalo by se říct, že tím šikana ustupuje?
Všichni rozumí tomu, že stát potřebuje vybírat daně, aby zabezpečil provoz veřejných statků. Současně ale musí být vymáhání povinností pro daňové poplatníky snesitelné, aby to nebyla otročina, ale dobrovolné podnikání. Když se kyvadlo vychyluje jedním směrem, má Nejvyšší správní soud (NSS) tendenci ho vrátit. Pokud si někdo hlavně po vstupu do EU myslel, že státní rozpočet a systém DPH je kráva, kterou lze kdykoliv podojit, soudy potom byly na podnikatele přísnější. Pokud to dnes státní správa přehání a kroutí daňové subjekty až moc, je tendence ze strany soudů říct ne. Mantinely musí být z obou stran.
Co se dočtete dál
- Zmírňuje se díky judikatuře nejistota?
- Co je teď pro plátce DPH největší noční můrou?
- Jak vnímá Komora daňových poradců, že i za drobné prohřešky u EET následují vysoké sankce?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.