Rychlé prosazování e-mobility vede ke zvyšování emisí skleníkových plynů, což popírá primární důvod, proč by se měla doprava elektrifikovat. Je nerozumné připlácet si z veřejných zdrojů nemalé finanční prostředky za zhoršování životního prostředí.

I když takové prohlášení zní možná příliš radikálně, je podloženo konkrétními argumenty.

Proti skokovému nástupu e-mobility hovoří především současný způsob výroby elektrické energie. Ale nejen.

Evropská komise definuje "bezemisní vozidla" pouze podle emisí z výfuku a ten u elektromobilu samozřejmě chybí. Chybějící výfuk je ale v případě elektromobilu nahrazen komínem elektrárny. O smysluplné e-mobilitě tak můžeme mluvit například v severských zemích, kde je elektřina vyráběna primárně z obnovitelných zdrojů. Nikoli však v zemích, jako je Česko, kde je energetický mix z poloviny založen na spalování hnědého uhlí.

Velmi dobrým vodítkem pro porovnání emisí skleníkových plynů z motorových paliv za celý jejich životní cyklus je "Well-To-Wheel …", analýza zpracovaná Joint Research Centrem, vědeckou institucí Evropské komise. Studie obsahuje řadu podstatných, ale přehlížených závěrů, například ten, že vozy na zemní plyn emitují více skleníkových plynů než motory naftové.

Pro naši diskusi je však důležitější detailní zpracování emisních dopadů e-mobility, potvrzující, že evropský energetický mix je při výrobě elektřiny pro dopravu tak tak na hraně smysluplnosti, "podprůměrné" země svou e-mobilitou celkové emise skleníkových plynů zvyšují.

K totožnému závěru došla nedávno publikovaná studie britské poradenské společnosti Ricardo (vypracování posudků u ní často zadává i Evropská komise) "Europe's Clean Mobility Outlook", podle které přináší využití moderních biopaliv v dopravě vyšší emisní úspory než zbrklá e-mobilita založená na současném energetickém mixu.

Vysoká úroveň emisí skleníkových plynů generovaných e-mobilitou je sama o sobě dostatečným důvodem, proč ve snahách o rychlou elektrifikaci dopravy výrazně zvolnit, existuje ale řada dalších nevyjasněných otázek, které obavy z uspěchanosti dále posilují.

Energetická náročnost výroby elektromobilů, environmentální rizika těžby surovin pro výrobu baterií a nedořešené uzavření jejich životního cyklu, dostatečná kapacita rozvodné sítě. E-mobilita jako technologie budoucnosti ještě zdaleka nedospěla.

Zbývá vám ještě 50 % článku
Předplatné za 30 Kč
  • První 2 měsíce za 30 Kč měsíčně, poté za 159 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
Máte již předplatné?
Přihlásit se