Europarlament se nakonec shodl na rychlejším snižování emisí oxidu uhličitého, než původně navrhovala Evropská komise. Podle návrhu, který včera europoslanci schválili, budou muset nově vyrobená auta od roku 2030 vypouštět o 40 procent oxidu uhličitého méně, než stanoví norma pro rok 2021. Komise počítala s třiceti procenty.
Vedlejším efektem přijatého návrhu má být podle expertů podpora elektromobility, tedy čistých aut, která prý mají budoucnost.
Ti, kteří jásají nad úsvitem elektromobility, by ovšem měli zůstat nohama na zemi. Staré motory včetně těch dieselových mají ke své "smrti" ještě dost daleko. Ukazuje to i úterní dohoda kancléřky Angely Merkelové s předsedy koaličních stran Horstem Seehoferem z CSU a šéfkou sociálních demokratů Andreou Nahlesovou. Výsledkem jejich jednání je plán, který by starým dieselům dovolil úpravu katalyzátorů tak, aby splnily ty nejpřísnější nové normy. A aby jejich majitelé, často ne právě zámožní lidé, kteří si nemohou koupit nové auto, mohli se svým vozem jezdit svobodně i do center německých měst, která vjezd dieselům postupně zakazují.
Automobilky sice tvrdí, že je požadovaná úprava katalyzátoru poměrně drahá (z plánu vyplynulo, že by náklady na přestavbu měly nést ony), nicméně Volvo už podalo žádost o schválení této modifikace. Lze předpokládat, že další automobilky budou brzy následovat.
Co se dočtete dál
- Proč není elektromobilita jediným řešením nízkých emisí?
- Co musí Česko udělat, aby nepřišlo o svoje automobilky?
- Jaký je rozdíl mezi emisemi nových a starších dieselových motorů?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.