Francouzským přístavem Calais, který je hlavní branou pro obchod mezi zeměmi Evropské unie a Británií, ročně projede pět milionů kamionů včetně tisíců českých. Podnikatelé se ale musí smířit s tím, že po blížícím se odchodu Britů z Evropské unie tento obchod zpomalí a ztíží ho kontroly na hranicích. A to i v tom případě, že Velká Británie z EU vystoupí po vzájemné dohodě. V rozhovoru s HN to zdůraznil hlavní evropský vyjednavač pro brexit Michel Barnier.
"Naše vztahy s Británií už prostě nebudou takové jako dosud. A to proto, že to tak chtějí sami Britové. Chtějí odejít z EU, z jednotného evropského trhu i z evropské celní unie. To má závažné důsledky. Změna v našem vztahu je proto nevyhnutelná," řekl Barnier, který v Praze koncem minulého týdne jednal s českým premiérem Andrejem Babišem (ANO). Kontroly na hranicích podle stávajících odhadů mohou dodávky zboží prodloužit až o desítky hodin, což může byznysu způsobit velké ztráty.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.