Ekologicky, šetrně a s co nejmenší produkcí odpadů − takové je předsevzetí mnoha firem. Dát si závazek a pokoušet se ho nějakým způsobem naplňovat jsou ovšem dvě velmi odlišné věci. Své o tom vědí i majitelé a provozovatelé bister a restaurací. Přestože se v kuchyni snaží zužitkovat co nejvíce potravin a nenechávat prakticky žádné zbytky, jejich ekologické přesvědčení trpí, když přijde na vydávání jídla s sebou. Desítky a stovky jednorázových obalů, které týdně vydají, totiž spolehlivě zastíní veškerou jejich snahu.
Myšlenka vratných krabiček
Množství odpadu, které vyprodukují pravidelné dovážky jídla, začalo vadit i jednomu z jejich zákazníků. "Před dvěma lety jsem pracoval jako produktový manažer v IT firmě. Všiml jsem si, že u nás v kancelářích docela dost lidí drží takzvanou krabičkovou dietu. V praxi to znamená, že si necháte vozit jídlo na celý den − většinou se jedná o pět jídel a každé je zvlášť zabalené v jednorázové plastové krabičce. Přemýšlel jsem, jestli by se to nedalo udělat bez odpadu, a začal si pohrávat s myšlenkou vratných krabiček," vzpomíná Ondřej Širočka, jak vznikl nápad na jeho společnost REkrabička.
Širočka postupně zkoumal trh, ověřoval si různé koncepty, dopisoval si s hygienickými a potravinářskými inspekcemi. Vše vyvrcholilo počátkem roku 2019, kdy spustil koncept krabičkové diety s vratnými obaly v testovacím režimu. "V té době jsme už věděli, že by dávalo smysl rozšířit naši působnost také do restaurací, a to zejména pro rozvoz a donášku jídla s sebou," podotýká Širočka.
Do projektu se postupně zapojilo přes 80 partnerů a další přibývají. Princip je přitom jednoduchý. "Do REkrabičky si můžete nechat zabalit jídlo v kterékoliv restauraci, bistru nebo kavárně, která s námi spolupracuje. Zaplatíte zálohu 80 korun, kterou pak při vrácení REkrabičky dostanete zpět. Náš obal nemusíte vracet přímo v podniku, ve kterém jste si ho půjčili, ale kdekoliv v rámci naší partnerské sítě. REkrabička se pak přímo v restauraci umyje, hygienicky ošetří a vrátí se zpět do oběhu," vysvětluje podnikatel.
Udržitelnější provoz kaváren
Podobně pak funguje i projekt zaměřený vyloženě na vratné kelímky na kávu Otoč kelímek, který působí v Česku i na Slovensku. Během dvou let působení stihl vybudovat síť o 360 partnerech. Důvody ke vstupu do systému vratných obalů jsou přitom v případě gastro podniků v zásadě totožné. "Hlavním faktorem je trend udržitelnějšího provozu kaváren a restaurací v posledních dvou letech, vyvolaný nejen tlakem zákazníků. A opakovaně použitelné obaly představují aktuálně tu nejekologičtější variantu pro balení nápojů a potravin," uvádí Jan Havránek z Otoč kelímek.
Kromě ekologie je ale pro mnoho podniků rozhodující cena. I v tomto srovnání vychází systémy vratných obalů jako lacinější varianta. "Vše se odvíjí od toho, jak moc je restaurace schopná REkrabičky vytížit, ale v jednoduchosti jedno zabalení jídla vyjde restauraci zhruba na 1,5 až 3,5 koruny. Jednorázové obaly se cenově pohybují mezi dvěma až osmi korunami," popisuje Ondřej Širočka.
Vlastní e-shop s obaly
Množství vyprodukovaného odpadu vzniklého z jednorázových obalů se stalo tématem zejména ve spojitosti s nástupem koronavirové krize. Lidé byli nuceni zůstávat doma a častěji si objednávali dovoz domů, což potvrzují i statistiky. "Zaznamenali jsme akceleraci růstu objednávek oproti standardu, kdy jsme rostli chvílemi až o 90 procent z roku na rok, přičemž standardně se meziroční růst pohybuje mezi 40 a 50 procenty," dodává za jednu z největších rozvážkových společností v Česku Dáme jídlo Petr Indra. O zavedení vratných obalů začali přemýšlet i zde. "Pro naše partnery máme vlastní e-shop s obaly, které mají i následné využití po dovážce k zákazníkovi. Je možné je opětovně použít a také umývat v myčce na nádobí. Partneři, kteří je využívají, mají velice pozitivní zpětnou vazbu od zákazníků a zároveň se to projevuje i v jejich celkovém obratu," říká Indra.
Ondřej Širočka je proto přesvědčený, že vratné obaly mají budoucnost. "Výzev je celá řada − od vysokých investic přes covid-19 až po komplikace s výrobou. Ale zatím bojujeme statečně a věřím, že se nám projekt podaří i nadále rozvíjet a udělat z vratných obalů na jídlo běžný standard," říká.
Článek byl publikován v komerční příloze HN Obaly a polygrafie.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist