Klimatický Green Deal, jehož cílem je snížit v Evropě vypouštění emisí do ovzduší, neovlivní jen energetiku a průmysl. Zasáhne i byznys největšího českého železničního nákladního dopravce ČD Cargo. Některé z tradičních komodit, jako třeba uhlí, zmizí nebo jich bude méně. „Něco ztratíme, ale pokud se budeme snažit, dokážeme přepravní objem získat i jinde,“ řekl v rozhovoru HN předseda představenstva Tomáš Tóth. Ten vidí příležitost v převozu štěpky jako paliva pro teplárny nebo u komunálního odpadu. Pod jeho vedením letos pokračuje také zahraniční expanze ČD Cargo. Zahraniční přeprava by do několika let měla tvořit minimálně 20 procent obratu.
HN: Přes všechny proklamace o podpoře je železniční doprava pořád dražší než kamionová. Jak chcete konkurovat?
Nemyslím si, že jsme ve všech případech dražší. Železnice se kvůli velkému objemu přepravy nedá nahradit. Těch zhruba 20 milionů tun zboží, které ročně přepravujeme, je vlastně odpověď (celkový roční objem přepravy ČD Cargo byl 61 milionů tun, vedle zboží šlo i o komodity jako uhlí, palivo či dřevo, pozn. red.). My stojíme uprostřed mezi první a poslední mílí, na kterých nejspíš nikdy nebudeme tak efektivní. Umíme být ale partnery. Pak je tu kombinovaná doprava, kde se každoročně zvyšují objemy a železnice v ní hraje důležitou roli. Máte pravdu, že existují i tratě, kde se s variabilními náklady nedokážeme dostat na ceny silničních dopravců. Potom je třeba podmínky minimálně narovnat. Silniční doprava nemá zpoplatněnou celou infrastrukturu, zatímco na železnici se platí za každý kilometr.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.